- Styr bedriften som du selv synes best, sier Lie på mobiltelefon fra Chamonix. Han har tatt seg en ti dagers ferie etter å ha ligget i harde forhandlinger med det tyske børsnoterte selskapet om en kompensasjon etter at han ble skviset ut av sjefstolen i Norge etter fusjonen mellom DoubleClick Europe og AdLink.
I prosessen knyttet det seg spenning til hvem som skulle styre den norske virksomheten, ikke minst fordi Norge befant seg i en omvendt posisjon av flere andre land i Europa: Her til lands var DoubleClick den store aktøren. Flere taktiske utspill ble gjort i forkant for å posisjonere seg, og det var Jan Grønbech som gikk seirende ut av prosessen.
Grønbech blir sjef i AdLink
Grønbech går hvis han ikke blir sjef
Runar Lie sa til digi.no da utfallet var klart at han aldri var blitt offisielt informert fra sine tyske eiere og satte sin advokat på saken.
Nå har de to partene løst saken utenfor rettssalen.
- Det gjenstår kun detaljer før en endelig avtale er klar. Jeg får en kompensasjon som jeg ikke kan kommentere størrelsesordenen på. Det som er klart er at jeg ikke kommer til å jobbe mer for AdLink, sier Lie som ikke legger skjul på at dette har tatt lang tid og at han vært ekstremt frustrert over de tyske eierne.
- Jeg synes de i liten grad har kommet med innrømmelser i forhold til det som er foregått. Nå gjør de det de facto ved å gi meg en kompensasjon; jeg har ingenting å utsette på løsningen vi har kommet fram til, sier han.
- Det har vært en dialog mellom oss over en lengre periode, og jeg er glad vi endelig ser ut til å ha kommet til enighet, sier han.
Han uttrykker likevel ingen bitterhet mot Jan Grønbech i rushet for å kapre sjefstolen i annonsenettverket.
- -Nei, jeg synes han har opptrådt på en ryddig og real måte. Jeg har ingenting å utsette på det. Dessuten oppfatter jeg som om Grønbech har tatt tak i en del ting i selskapet, sier Lie.
Eks-sjefen i AdLink sier videre at han ikke har bestemt seg helt for hva han skal gjøre videre, men at han nå bruker skiferien til å gruble over karriereveien.
- Jeg har lyst til å tjene litt penger og føler for å jobbe i en bransje der inntjeningspespektivet er noe kortere enn i internettbransjen, sier han med en liten latter.
- Men det er jo mange områder for nettbaserte tjenester som befinner seg i skjæringspunktet til tradisjonelle virksomheter, sier han uten å gå nærmere inn på hvilke bransjer han tenker på.
digi.no har uten hell forsøkt å få tak i den tyske AdLink-sjefen Michael Kleindl for å få en kommentar til omstendighetene rundt Lies avgang.