Skygiganten Salesforce.com gikk på en gigantisk smell natt til onsdag.
Da datasenter-regionen NA14 gikk ned for telling i over 12 timer, førte det til at kunder på vestkysten av USA mistet fem timer med lagret arbeid i nettskyen. Det skriver Eweek.
Selskapet driver blant annet med CRM-løsninger som utelukkende blir levert fra nettskyen. Salesforce er at av de største IT-selskapene i USA.
Skulle flytte datasenter
Ifølge The Register startet problemene da selskapet skulle flytte deler av datasenteret til NA14-regionen. Etter flyttingen fungerte databasen i noen timer, før den krasjet helt.
Selskapet klarte å løse deler av floken samme dag, men database NA14 kjører fortsatt med redusert ytelse, ifølge selskapet sine egne systemstatusverktøy.
– Vi opplevde et tjenesteavbrudd på NA14 klokken 12.41 den 10. mai. Problemet var løst 09.30 dagen etter - men databasen kjører fortsatt med redusert ytelse. Noen tjenester vil derfor ikke være tilegnelige, skriver selskapet på egne hjemmesider og fortsetter:
Gjennopprett fra backup
– Årsaken til krasjen skyldes filintegritetsproblemer med NA14-databasen. Databasen ble gjenopprettet fra en tidligere backup som ikke er affisert av integritetsproblemet. Data som er lagret i NA14 databasen mellom 09.53 UTC og 14.53 kunne ikke reddes.
Salesforce analyserer nå datakrasjen.
– Vi vil komme tilbake til kundene våre med mer informasjon så snart vi vet noe mer, skriver de.
– Jeg er lei meg
Administrerende direktør og gründer, Marc Benioff, har beklaget hendelsen på Twitter til en av brukerne som ble rammet.
– Jeg er lei meg for tjenesteavbruddet vi hadde på NA14. Vær så snill å send meg en e-post, så vi kan ringe deg, skriver han.
@mrwhistler @salesforce I am sorry for our service disruption on NA14 please email me ceo@salesforce.com so we can call you @parkerharris
— Marc Benioff (@Benioff) 10. mai 2016
En så langvarig og omfattende datakrasj er ikke dagligdags i bransjen.
En kunde som Business Insider har pratet med sier at de aldri har opplevd noe lignende, så lenge de har benyttet seg av tjenestene til selskapet.