RESULTATERFINANS

Skysuksess for Adobe

Men de taper penger på ny forretningsmodell.

Adobe-toppsjef Shantanu Narayen er meget godt fornøyd med at deres nettskytjeneste har fått mer enn 1 million kunder.
Adobe-toppsjef Shantanu Narayen er meget godt fornøyd med at deres nettskytjeneste har fått mer enn 1 million kunder. Bilde: David Paul Morris/Bloomberg/Getty Images/Getty Images/All Over Press
18. sep. 2013 - 09:41

Det vakte oppsikt da verdens største programvarehus for grafiske designverktøy, som blant annet Photoshop, besluttet å kverke sin programvarepakke Creative Suite og helle flytte brukene over til sin nettsky-løsning Creative Cloud tidligere i år.

I stedet for at brukerne kjøper lisenser, vil Adobe at de skal betale løpende abonnementsavgifter for å få tilgang til programvaren. Overgangen har vært mer vellykket enn forventet.

Adobe kunne tirsdag fortelle at de nå har nådd 1 million abonnenter på Creative Cloud ved utgangen av august, som er den siste måneden i deres tredje regnskapsmessige kvartal. Det betyr at selskapet har flyttet mer enn 300.000 kunder fra lisensmodell til nett-skyen på tre måneder.

I resultatrapporten skriver selskapet at overgangen har gått raskere enn de hadde forventet, noe toppsjef Shantanu Narayen sier seg meget godt fornøyd med.

Men den nye forretningsmodellen vises også i regnskapet, med negativt fortegn.

Kvartalstallene viser at salgsinntektene falt med 7,9 prosent til 995,1 millioner dollar. Det var forventet at selskapet skulle omsette for rett i overkant av 1 milliard dollar, melder Bloomberg News. Resultatet rammes også som en følge av dette: nettoresultatet falt til 83 millioner dollar fra 201 millioner dollar samme kvartal i fjor.

Men finansmarkedene tar dette med ro. Ved å ofre en del salg av dyre lisenser i dag, håper markedet på at Adobe vil gjøre abonnentene langt mer verdifulle i morgen. Adobe regner med at en abonnerende kunde vil generere mer inntekter i det lange løp, enn en som kjøper lisenser hver gang en programvare oppdateres, eller kunden behøver å oppgradere.

Aksjekursen reagerte følgelig positivt: Kursen steg mer enn seks prosent på børsen etter at tallene ble kjent.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra