I august i fjor nedsatte den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA (Federal Aviation Administration) en arbeidsgruppe for å vurdere regler for passasjerers bruk av personlig elektronisk utstyr på fly. Gruppen har 28 medlemmer, hentet fra bransjen, myndigheter og flyverorganisasjoner. Den skulle ha levert en rapport før sommerferien. Rapporten er utsatt til september. Wall Street Journal har fått tak i et utkast til sluttrapport, og gjør rede for hovedinnholdet.
Utkastet tyder på at gruppen vil anbefale FAA å avskaffe det absolutte forbudet mot passasjerers bruk av personlig elektronisk utstyr fram til flyet har nådd en høyde på 10 000 fot (3000 meter).
Går det slik gruppen vil, kan nettbrett, pc-er, smartmobiler i flymodus og annet utstyr tillates også under avgang og landing. Kanskje vil også utstyr WLAN kunne brukes uten avbrudd.
Utkastet nevner ikke mobiltelefoni eller mobildata. Årsaken er at det ikke ligger i gruppens mandat. En mulig grunn til at rapporten er utsatt, kan være at gruppen ønsker å drøfte mobiltelefoni likevel, og overlate til FAA å avgjøre hvorvidt eventuelle anbefalinger til nye regler skal følges opp.
Det slås fast i utkastet at styrings-, kontroll- og navigasjonssystemer i fly de siste årene er blitt langt mindre påvirkelig av fremmede signaler. Samtidig stråler det langt mindre fra moderne personlig elektronisk utstyr. Følgelig er det lite samsvar mellom virkeligheten og det oppgitte motivet for forbudet mot dingsbruk. Merk at motivet for forbudet mot påslåtte mobiltelefoner, annet enn i flymodus er et annet: Det går på frykt for at mobilnett på bakken skal forstyrres av aktive mobiltelefoner i flyet.
I tillegg til sikkerhetsbetraktninger, er det ytterligere motiver for å endre regelverket.
Det ene er at passasjerer ikke forstår dagens forbud. Det er lett for gjenstridige passasjerer å peke på at forbudet ikke har rot i virkeligheten. Det setter besetningen i klemme: De er pålagt å håndheve regelverket. Det fører til pinlige situasjoner.
Det andre er at utvidet tilgang på bredbånd og relaterte tjenester i fly utgjør et potensielt marked på anslagsvis 3 milliarder dollar.
Det tredje er at tilstrekkelig mange passasjerer bruker lesebrett og nettbrett til jobbrelatert lesing under avgang og landing til at forbudet påfører samfunnet et betydelig produktivitetstap.
Forskere ved Chaddick Institute for Metropolitan Development ved DePaul University tallfestet dette i rapporten Tablets Take Flight i mai i år. De påviste at brettbruken har økt til over 35 prosent av amerikanske flypassasjerer, fra 18 prosent i 2009. Halvtimen som går til hver start og landing betyr at forbudet koster 106 millioner brukstimer, bare i innenlandsreiser i USA.
Andre undersøkelser tyder på at hver tredje passasjer har en eller annen gang glemt å slå av personlig elektronisk utstyr under en flyreise. Det er ikke påvist at bruk av personlig elektronisk utstyr i strid med dagens forbud noen gang har satt liv eller eiendom i fare i forbindelse med en flyreise.
FAA har ikke formell myndighet utenfor USA. Bransjeeksperter sier til Wall Street Journal at dersom FAA avgjør nye regler, vil disse bli en mal for all verdens luftfartsmyndigheter. Nye FAA-regler vil bli en de facto standard verden over.
Les også:
- [24.06.2013] Vil søke tilflukt i Ecuador