Mikrobloggtjenesten Twitter ligger an til å tjene rundt dobbelt så mye på annonser servert via mobilen i år enn det Facebook forventes å gjøre. Det spår analyseselskapet EMarketer i en fersk analyse Financial Times omtaler fredag.
Analyseselskapet forventer at Twitter vil nå en omsetning for mobilreklame for 129,7 millioner dollar i 2012 mens Facebook forventes å omsette for 72,7 millioner dollar. Men får EMarketer rett vil tronen neste år bli overtatt av Facebook. Da forventes nemlig Facebook å omsette for 387 millioner dollar for mobilannonser mens Twitter forventes å omsette for 272,6 millioner dollar.
Men selv om Facebook vil gå forbi Twitter så er de to selskapene i helt forskjellige divisjoner når man kommer til brukermasse.
Twitter ligger langt foran i inntekter per mobilbruker enn Facebook. Mikroblogg-tjenesten forventes å ha 31,8 millioner aktive brukere i USA, på alle plattformer. Ifølge de samme analytikerne mener Facebook har 70 millioner mobilbrukere i USA alene i 2012 og rundt 100 millioner brukere i 2014.
Dette er ikke hyggelig lesning for de som har veddet penger på at Facebook vil klare å omgjøre sine mobile brukere til klingende mynt i kassen. Selskapets aksjekurs bærer et klart vitnesbyrd om at de har store utfordringer med sin forretningsmodell i møte med fremveksten av den mobile webben.
Facebook tar dette på største alvor, og har den siste tiden lansert en rekke løsninger som skal gjøre deres mobile plattformer mer annonsørvennlige. En ny app til iPhone ble tidligere i sommer lansert, og selskapet jobber for fullt med å integrere mobiltjenesten Instagram i sine tjenester. Instagram ble offisielt overtatt av Facebook torsdag. Dette selskapet ble kjøpt opp til en pris av 1 milliard dollar i våres.
Les også:
- [28.09.2012] Instagram forbi Twitter
- [26.07.2012] Slik skal Facebook vinne mobilen
- [10.04.2012] Pissredde Zuckerberg