

En gjennomgang av selskapenes personvernvarsler viser ifølge Forbrukerrådet at de to nettgigantene manipulerer oss til å dele mest mulig om oss selv gjennom utspekulert design, forvirrende løsninger og «alt eller ingenting-valg».
– Selskapene manipulerer brukerne til å dele informasjon om seg selv. Dette er respektløst overfor egne brukere, og etter vår mening i strid med lovens intensjon om at vi skal få kontroll over egne personopplysninger, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
«Mørke mønstre»
Forbrukerrådets gjennomgang viser blant annet at deling av personopplysninger og målrettet reklame fremheves positivt gjennom tekst og design, ofte i kombinasjon med trusler om mindre funksjonalitet hvis man sier nei.
De personvernvennlige valgene innebærer betydelig flere klikk, og er ofte gjemt bort i tjenestene. Dersom man ikke er enig, blir man bedt om å slette kontoen.
I flere tilfeller tilsløres det at vi i liten grad har faktiske valg, og at man uansett aksepterer omfattende deling av data ved å benytte tjenesten. Følelse av at vi har kontroll, kan også få oss til å dele mer.
– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Dessverre er det ikke slik i dag, noe som både bryter med forbrukernes forventninger og intensjonen bak det nye regelverket, sier Myrstad.

Eksempler
Hos både Facebook og Google er standardinnstillingene satt til de minst personvernvennlige valgene.
Begge selskapene gjemmer bort muligheten til å velge bedre personvern på en måte som gjør at man aldri ser disse innstillingene dersom man trykker "Godta" eller "Videre".
Det er vanlig å markere ønskede, forventede handlinger med blå og grønne knapper. Hos både Facebook og Google leder disse til de minst personvernvennlige valgene.
Det kreves også langt flere klikk totalt for å velge personvernvennlige innstillinger. Dette fører til at brukere som ønsker å komme seg gjennom dialogboksene raskest mulig ender opp med det dårligste personvernet.
Se en rekke eksempler på nettgigantenes taktikker i Forbrukerrådets rapport – Decieved by Design.