Age of Conan er Norge største programvare-prosjekt. Funcom vil ikke si hvor mange årverk som ligger bak, men selskapet har jobbet i fire år og har nå hele 250 ansatte.
Conan er forsinket, men det er så og si alle spill, for de er blitt enorme prosjekter. På midten av 90-tallet kunne to-tre programmerere sette sammen et spill på noen måneder, men 3D-grafikk, lyd, samspilling over Internett og beintøff konkurranse gjør at moderne spill over overgår film-produksjoner i budsjett og størrelse.
Og oddsene for Funcom er skyhøye: Blizzard dominerer markedet for online-spill tungt, og klarer Funcom selv bare å ta en mindre bit, blir gevinstene høye. Dette har gjort Funcom til en spekulasjonsaksje på Oslo Børs og selskapet har nå en markedsverdi på 1,3 milliarder kroner.


digi.no tok derfor kontakt med Funcom og spurte dem hvordan man organiserer gigantjobben.
SE BILDENE: Klikk og bli med på en gjennomgang av hvordan et moderne dataspill lages:

Hovedforklaringen på hva som spiser så enormt med ressurser, er at kravene brukerne stiller til ikke bare spillmulighetene, men også grafikk og lyd, er enorme. Og de er ekstra store i et onlinespill som Conan, som man ikke spiller ferdig på 15-20 timer - i Conan tar ikke spillet slutt, man skal bruke mange hundrevis, kanskje tusenvis av timer. Kravene til variasjon og kvalitet er derfor ekstreme.