RESULTATERFINANS

Slik lykkes man med «liten» nettbutikk

Det er fullt mulig å starte med 100.000 kroner, to tomme hender og selge for en kvart milliard etter kort tid.

12. nov. 2008 - 10:34

På tross av enkel tilgjengelighet fra en PC både på jobben og hjemme, har ikke nettbutikker skjøvet vanlige butikker ut av markedet - ennå.

Det har også vist seg at dette er et marked der «vinneren tar alt». De store blir større, og de små utfordrerne sliter ofte med å få det til å gå rundt.

Et unntak er nettbutikken Amentio som har vokst seg store på veldig kort tid. De startet i mars 2005, og har allerede rukket å bli en viktig aktør i markedet.

- Det første året lå vi på 8,5 millioner i omsetning. I fjor omsatte vi for 119 millioner, og i år ligger vi an til 250 millioner kroner, sier Viggo Amundsen, administrerende direktør i Amentio til digi.no.

- Mye av veksten skyldes at vi er veldig prisaggressive, sier Amundsen.

Forhandlermarkedet for elektronikk preges av at de store aktørene har mye markedsmakt på grunn av sin dominerende posisjon. De kan så bruke denne markedsmakten til å presse leverandørene på pris på en helt annen måte enn hva de små aktørene kan gjøre.

Likevel har Amentio klart å holde seg veldig konkurransedyktige på pris. På spørsmål om hvordan de har klart det, forklarer Amundsen at det er mulig ved å aktivt bruke distributørene og leverandørene.

- Vi gjør mye «dropshipment» direkte fra leverandørenes lager, og vi speiler grossistenes lager ut på nett, sier Amundsen.

Lager er dyrt og man risikerer fort å brenne inne med varer som faller i verdi. Etterhvert som nettbutikken vokste seg større, ble det imidlertid nødvendig også for Amentio å ha eget lager.

- Nå har vi eget lager. Det har tvunget seg frem på enkelte produkter. Da snakker vi om komponenter, typisk ting som PC-byggeren trenger, sier Amundsen.

For Amentio var det nødvendig å vente med lageret en stund fordi de ikke hadde kapital til det i begynnelsen.

- Vi har startet med kun den lovpålagte aksjekapitalen og to tomme hender, samt stort pågangsmot, sier Amundsen.

Han forteller at Amentio fikk en mulighet fordi de ledende nettbutikkene begynte å bli godt etablert, og at det fikk de til å roe ned sitt aggressive fokus på pris.

- Vi så at de begynte å lene seg tilbake. De justerte prisene for å dra mer penger ut av markedet, sier Amundsen.

Han påpeker at de har vært veldig kostnadseffektive, og det har gjort det mulig å være aggressiv på pris.

- Helt frem til 2007 har vi vært fire personer i selskapet. Nå er vi 14, sier Amundsen.

En av fordelene med å fokusere på pris, er at det gjør det enklere å markedsføre seg selv.

- Det vi har sett og ser er at både forbrukere og private bedrifter blir mer og mer prisbeviste. Større og større deler av handelen går gjennom prisguider, sier Amundsen.

Det er her Amentio har brukt av sitt slanke markedsføringsbudsjett, i tillegg til at de aktivt har brukt nettannonsering

- Vi har testet ut endel ting på Google i form av søkeordannonsene og Adwords. Vi har blant annet testet ut det her med å kjøpe konkurrentenes søkeord, sier Amundsen.

Det er kontroversielt blant noen aktører, men er fullt lovlig. Effekten var god til å begynne med, men den varte ikke.

- Det fungerte i starten. Effekten av det faller gradvis bort, sier Amundsen.

Amundsen sier at det både kan skyldes at de selv etterhvert ble mer kjente, men også at de var mer aggressive i begynnelsen.

- I starten hadde vi en trafikk inn til siden på bare noen tusen om dagen. Nå er vi oppe på 13.000-14.000, og snittet ligger på 10.000 til 11.000, sier Amundsen.

Det er han godt fornøyd med, og det er nok til at nettbutikken får inn nok ordre til at butikken går rundt.

- Vi ligger på cirka 270 ordrer om dagen, sier Amundsen.

Tallet kan høres lavt ut, men det skal ikke så mange større ordre til før det blir gode penger av det. De bekrefter også at det er mange som «vindu-shopper» før de bestemmer seg.

- Vi ser at de gjør seg kjent med at vi eksisterer og så kommer de tilbake når de har penger, sier Amundsen.

Amentio ble dratt frem som en Gasellebedrift av Dagens Næringsliv tirsdag denne uken. Det betyr at de er en raskt voksende bedrift som har doblet omsetningen og gått med overskudd i løpet av den siste fireårsperioden.

I intervjuet i papiravisen Dagens Næringsliv ble Amentio sitert på at et av markedsføringstiltakene var å skrive produktanmeldelser på brukerforum der Amentio ble trukket frem. digi.no siterte dette i en egen sak tirsdag, men Amentio-sjef Amundsen avviser at dette har blitt gjort, og hevder at det er snakk om en feilsitering. Han påpeker at Dagens Næringsliv også har fjernet sitatet i sin sak på nettavisen.

Amundsen forteller til digi.no at det de egentlig har sagt, er at forum er et ypperlig sted å tilegne seg en god forståelse av kunders behov, og at de har flere ansatte som aktivt deltar i slike debattforum rundt om på nettet.

- Våre medarbeidere er aktive på slike forum for å holde seg oppdatert. Da skriver de under med fullt navn, slår Amundsen fast.

Prisene har fortsatt høyeste fokus i Amentio, hevder Amundsen selv om de nå har blitt mange flere ansatte.

- I starten holdt det å være god på pris, men på et tidspunkt teller faktisk service vel så mye som prisen, sier Amundsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.