PC-giganten Dell har ikke klart å opprettholde veksten, noe som har medført at aksjekursen det siste året har ramlet ca. 24 prosent. Selskapet presenterte svært svake tall for sitt regnskapsmessige fjerde kvartal i slutten av mai og det kreves fra markedet at giganten foretar seg grep for å få selskapet på skinner.
Under en presentasjon til investorer og analytikere onsdag kveld presenterte ledelsen i selskapet at de skal kutte 2 milliarder dollar, over 12 milliarder norske kroner, i kostnader over de neste tre årene.
Oppsigelser?
Selskapet varsler at de skal strømlinje-forme alle forsyningslinjer samt konsolidere salgsstøtte-apparatet, melder Wall Street Journal. Det fremgår ikke om det vil bli kuttet stillinger, men det pleier å være tilfellet når ordet konsolidere blir brukt i denne sammenhengen.
Dell varslet også at de ville øke salgsinntektene fra andre områder enn PC, men understreker at PC-produksjonen er svært viktig for dem. Årsaken er at den genererer stor omsetning, selv om marginene er lave, og gjør selskapet til en betydelig innkjøper. Dette fører i sin tur til billigere komponenter til produkter med høyere margin, som for eksempel servere og nettverksutstyr.
Dårlig salgsarbeid
Det kraftige fallet i inntekter i forrige kvartal ble forklart med dårlig utført salgsarbeid. Steve Felice, selskapets kommersielle direktør, kunne fortelle at de nå tar grep for å bedre dette.
Dells selgere skal nå gå etter flere mindre salg, ikke bare få store, for å sikre ekspansjon.
Blant annet må de gå tyngre inn i markeder som Brasil og Kina, der det er en betydelig vekst i PC-salget. Veksten i modne markeder, som Europa og USA, har nærmest stoppet opp takket være trangere økonomiske tider.
Vil vokse utenom PC
Dell har heller ikke gitt opp det kraftig voksende markedet for smarttelefoner. De vil ikke lansere egne telefoner i USA, men i stedet satse på programvare for å håndtere og styre smartmobil-parken til bedriftskunder. Innen 2016, målt i Dells avvikende regnskapsår, forventer de å firedoble omsetningen innenfor programvare til 2 milliarder dollar.
I samme periode forventer de at salg til bedriftsmarkedet vil vokse med mer enn 45 prosent til 15 milliarder dollar. Tjenestedivisjonen til Dell forventes å vokse til 10,5 milliarder dollar i samme periode, melder Wall Street Journal.
PC-divisjonen vil fremdeles være den største enheten i selskapet, selv om Dell skulle lykkes med sine ambisiøse mål innen programvare og tjenester rettet mot bedriftsmarkedet. Men marginene i områdene selskapet skal vokse på er langt bedre enn ved å selge bokser og bærbare.
Tror på nettbrett
Michael Dell, selskapets gründer og toppsjef, kastet seg for to år siden på nettbrett-bølgen da de lanserte Dell Streak, basert på Android. Dette ble imidlertid ingen salgssuksess og produktet forsvant fra det amerikanske markedet i fjor.
Men ifølge Wall Street Journal forventer Dell at det vil være 1 milliard dollar å tjene på Windows 8 baserte nettbrett, som vil bli lansert senere i år.
Les også:
- [13.12.2012] Dell dropper mobiltelefoner
- [26.06.2012] Dell på oppkjøpsraid
- [04.06.2012] Dell klar med årets pc-kolleksjon
- [23.05.2012] Smell for Dell
- [03.04.2012] Dell kjøper tynnklientleverandør