ØSTBANEHALLEN, OSLO (digi.no): Netflix la denne uken kvartalstall som viser at selskapet er i sterk vekst. Den nordiske lanseringen i fjerde kvartal har bidratt sterkt til dette. I den anledning møtte digi.no Netflix' globale kommunikasjonsdirektør, Joris Evers, i Oslo denne uken. Han fortalte blant annet om hva selskapet egentlig ønsker å være.
Men først tilbake til veksten. Digi.no spurte Evers hvor mye av kundeveksten som skyldes den nordiske lanseringen. Dessverre er ikke dette tall Netflix går ut med, men i fjerde kvartal økte antallet internasjonale kunder med 1,81 millioner, mens nettoveksten i kvartalet før var på 0,69 millioner. Nettoveksten i dette årets første kvartal var på 1,02 millioner. Tallene inkluderer kunder med prøveabonnement, men antallet betalende kunder vokste fra 3,69 millioner i september i fjor til 6,33 millioner ved utgangen av mars. Dette inkluderer også kunder i Storbritannia, Irland og Latin-Amerika.
Mens selskapet totalt går med overskudd på grunn av de etablert markedene USA og Canada, må selskapet fortsatt bokføre et samlet tap i de øvrige landene. Dette forklarer Evers med at ekspansjonen koster, og at den vil fortsette.
– Vi har gode resultater, men internasjonalt er vi i en investeringsmodus. Vi legger til i katalogen, antallet brukere og åpner i nye markedet, forteller Evers. Innen utgangen av årets skal Netflix lanseres i ytterligere ett europeisk land.
I forbindelse med resultatframleggingen, kunngjorde Netflix at selskapet vil være mindre villige til å betale for ikke-eksklusivt innhold i framtiden. Det vil si innhold som også konkurrerende tjenester vil tilby.
Unikt
– Vi vil at Netflix skal være en tjeneste som medlemmene bruker hver dag. 60 til 70 prosent av innholdet som konsumeres av Netflix-kundene, er tv-serier. Folk ser film sjeldnere, kanskje en gang i uken, siden det i større grad må planlegges på grunn av lengden. Netflix en først og fremst IPTV-tjeneste, ikke en filmtjeneste, sier Evers.
– Vi vil levere stadig mer unikt innhold, og vi kommer til å markedsføre stadig mer av innholdet som vises på Netflix, forteller Evers. I så måte ligner strategien en del på den til konkurrenten HBO, som primært satser på egne serier.
– Alle konkurrerer om forbrukernes tid. Vi håper at folk vil velge Netflix fordi vi har det innholdet de vil se. Men konkurransen kan ikke sammenlignes med den mellom to supermarkeder, som begge tilbyr de samme produktene. Stadig mer av vårt innhold vil bare være tilgjengelig hos oss, sier Evers.
Rett etter lanseringen i Norge var det en del som syntes at katalogen til Netflix var temmelig slunken, ikke minst sammenlignet med den amerikanske. I ettertid har katalogen i den norske delen av tjenesten blitt mer omfattende, men fortsatt er det en del som benytter løsninger som Unblock-US for å få tilgang til den amerikanske utgaven av tjenesten. Man kan nemlig bruke det samme Netflix-abonnementet i alle land hvor tjenesten tilbys.
På spørsmål om hvordan Netflix stiller seg til dette, svarer Evers litt unnvikende.
– Det er et brudd på brukeravtalen. Innholdslisensene er begrenset til regioner. Vi forsøker å få til en bevegelse over til internasjonal lisensiering, for lisensordningene er ikke egnet for internettalderen. Men det dreier seg om en langsom bevegelse, sier Evers, men legger til at det også finnes serier som er internasjonalt tilgjengelige.
– Vi legger stadig til nytt innhold. I de kommende seks månedene vil vi legge til minst fire nyere filmer i måneden, samt minst en serie hver måned. Dette inkluderer serier som «Homeland» og «Lost». I tillegg kommer de originale Netflix-seriene, som «House of Cards». Når det gjelder sesong 2 av «Lilyhammer», mener Evers at denne vil bli vist på NRK før den gjøres tilgjengelig hos Netflix i Norge. Han lover forøvrig at det vil komme mer norsk innhold i Netflix i tiden framover.
– Vi forsøker å finne ut hva folk i hvert land liker å se. Dette gjøres på flere ulike måter, inkludert å se hva de laster ned fra piratnettsteder. Men utvalget avhenger også av hva vi får tak og hva som virker fornuftig å kjøpe. Det er ikke alltid dette stemmer, noe vi hele tiden må lære av, sier Evers.
Funksjonalitet
I motsetning til visse konkurrenter, har Netflix fått mye positiv omtale i Norden selve tjenesten og de tekniske løsningene.
– Vi fokuserer på at alt skal være enkelt å få til, inkludert det å melde seg inn og ut. Vi har tusen mennesker som jobber med å gjøre tjenesten enklere og bedre å bruke, sier Evers.
Han forteller at Netflix for tiden tester ut noe ny funksjonalitet som kan komme allerede til sommeren.
– Vi benytter A/B-testing med noen brukere for å se hva som fungerer og ikke. Vi tester alltid grundig for å sikre at ny funksjonalitet ikke skader virksomheten ved at brukerne ikke liker funksjonen, sier Evers.
Blant nyhetene som kanskje kommer, er muligheten til å dele opp hver Netflix-konto i inntil fem ulike profiler, for eksempel én profil til hvert medlem av en familie. Innen hver profil vil Netflix blant annet tilby forslag til filmer og serier basert på hva brukeren av denne profilen har sett før. Et eksempel som Evers nevner, er familier med barn. Da kan barnet/barna få forslag til barnefilmer, mens de voksne brukerne av det samme abonnementet vil få forslag ikke er basert på filmene som barna har sett.
En annen funksjon som nå testes ut, er en liste over filmer og serier som brukeren har markert for å se senere. Men Evers understreker at det er resultatene av brukertestingen som avgjør om dette er funksjonalitet som lansert eller forkastet.
Familie
En nyhet som det derimot er helt sikkert kommer, er familieabonnement. Mens dagens abonnementer tillater samtidig strømming av ulikt innhold til to forskjellige enheter, vil man med en utvidelse av abonnementet kunne ta i bruk fire ulike videostrømmer samtidig. Dette vil koste 119 kroner i måneden, mens det vanlige abonnementet koster 79 kroner.
Evers forteller at det er ikke noe krav om at de inntil fire brukerne skal benytte samme IP-adresse eller engang oppholde seg i samme land, så lenge Netflix tilbys i det landet tjenesten benyttes. Dette gjelder forøvrig også ved deling av de to strømmene som det ordinære tilbyr.
Netflix tror likevel ikke at det er mange som vil benytte seg av dette, trolig færre 1 prosent av abonnentene.
Teknologi
Netflix har også kunngjort at dagens Silverlight-baserte nettleserløsning vil erstattes av en basert på HTML5 og åpne webstandarder – i alle fall til de nettleserne som etter hvert får støtte for spesifikasjonene som Netflix har foreslått i samarbeid med Google og Microsoft.
Evers forteller at han og resten av selskapet var overrasket over hvor mye oppmerksomhet denne kunngjøringen fikk.
Noe av målet for overgangen er å kunne tilby Netflix til enda flere enheter.
– Men vi må ha beskyttelse på innholdet – innholdsleverandørene krever dette. Utfordringen er å tilby dette uten å måtte laste ned noen tillegg til nettleseren, sier Evers.
Han forteller at løsningen høyst sannsynlig vil fungere også på Linux-maskiner, som ikke offisielt støttes i dag.
– Dette avhenger av nettleserleverandørene. Men det er høy sannsynlighet for at Google og Microsoft vil inkludere dette i sine nettlesere, og Google tilbyr Chrome til Linux, sier Evers.
Han håper at også andre nettleserleverandører vil støtte spesifikasjonene, som han tror vil bli tatt i bruk av også andre nettvideo-tjenester.
Nå har det vist seg at tanken om å inkludere DRM-støtte i W3C-standarder er ganske kontroversiell i visse miljøer. En rekke organisasjoner som kjemper for Internett-frihet har sammen sendt et brev til W3C hvor de ber standardiseringsorganisasjonen avvise spesifikasjonsforslagene. Dette ble kjent først etter at digi.no intervjuet Evers.
Netflix tilbyr også klienter for mange typer forbrukerelektronikk, inkludert smart-tv-er og tv-bokser. En ny versjon av denne plattformen har nylig blitt utgitt til selskapets partnere, men Evers kan foreløpig ikke si noe utover det som allerede har blitt kunngjort fra sentralt hold. Det inkluderer forbedret størrelse på koden, bedre ytelse og ikke minst forbedret oppstartstid. Målet skal være at det ikke tar lenger tid å starte Netflix-spilleren enn det tar å skifte kanal på en vanlig tv.
Den nye avspilleren vil bli tilgjengelig for noen få, nye enheter før jul. En bredere utrulling vil skje først våren 2014.
Les også:
- [09.05.2014] Netflix øker prisene
- [29.10.2013] – 360.000 norske hjem har Netflix
- [13.05.2013] W3C fortsetter med DRM for HTML
- [23.04.2013] Netflix skal bli tøffere
- [16.04.2013] Netflix skal droppe Silverlight