JUSS OG SAMFUNN

Slik skal ekspertene stoppe IT-tabbene

Digitaliseringsrådet klart til nyttår.

Det neste halvåret skal Difi og KMD sette sammen en gruppe eksperter som skal prøve å lære IT-prosjektlederne hva som er smart og hva som er mindre smart i arbeidet med å digitalisere statsapparatet.
Det neste halvåret skal Difi og KMD sette sammen en gruppe eksperter som skal prøve å lære IT-prosjektlederne hva som er smart og hva som er mindre smart i arbeidet med å digitalisere statsapparatet. Bilde: Colourbox
5. aug. 2015 - 07:04

Smørbrødlisten er klar for den kommende ekspertgruppen som skal hjelpe statlige virksomhetene med å takle de ikke fullt så gigantiske IT-prosjektene.

I juni røpet Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) sine planer om å etablere Digitaliseringsrådet.

Formelt heter det IKT-prosjektråd, og det skal bidra til bedre styring og gjennomføring av små og mellomstore prosjekter.

Les mer: Nå lover han fart på digitaliseringen

Privat + offentlig

– Rådet skal være en anbefalt, men frivillig ordning for statlige virksomheter. Det skal legges til rette for en læring fra privat til offentlig sektor og på tvers av vellykkete prosjekter i offentlig sektor, heter det i et brev fra KMD til IT-direktoratet Difi, som skal holde i trådene.

Forberedelsene starter nå, mens ekspertene skal være i gang fra nyttår.

Erfarne folk

Her er beskrivelsen som KMD har sendt Difi:

Digitaliseringsrådet skal tilby kvalitetssikring i tidligere og senere faser av IKT-prosjekter med anslått samlet investeringskostnad i intervallet 10 - 750 millioner kroner.

Rådet skal bestå av erfarne prosjektledere fra privat og offentlig sektor samt statlige IKT-direktører og virksomhetsledere. KMD anbefaler mellom 8 og 10 medlemmer.

Før statsråden oppnevner Rådet, skal Difi og KMD i samarbeid utarbeide et forslag til medlemmer som alle departementer skal få kommentere.

Les også: Hardere konkurranse om IT-kontraktene i Helse-Norge

Avdekker risiko

Rådet skal gjennomgå beslutningsgrunnlag og styringsdokumenter i tidlige og senere faser av prosjektene.

Difi er sekretariat og forbereder sakene. Rådet og sekretariatet vil vurdere forhold som forretningsplan og styringsdokumenter.

Da er målet at ekspertene avdekker spesielle risikomomenter i prosjektet og vurderer prosess, plan, strategi og kapasitet for gjennomføring, kontraktstrategi og risikostyring.

I tillegg skal plan, prosess og kapasitet for gevinstrealisering i prosjektet vurderes.

Dette arbeidet skal ikke trekke ut i tid. Sakene skal behandles innen tre uker.

Les også: Politiet dropper den nye IT-plattformen

Skal lære av hverandre

Digitaliseringsrådet skal bidra til at alle lærer av hverandre, slik at de samme IT-tabbene ikke gjøres flere ganger.

Forvaltningsformuleringen er etablere "en felles læringsplattform for digitaliseringsprosjekter i staten".

I praksis betyr det at den som skal i gang med et prosjekt, kan få rådgivning fra Difi i sitt forberedende arbeid - basert på erfaringene som ekspertene har gjort i andre prosjekter.

Og ikke minst kan de få innspill til forbedringer etter at Rådet har hatt sin gjennomgang av prosjektplanene.

Svakheten i denne strategien er ifølge kritikerne at hele ordningen er frivillig. Enhver statlig virksomhet kan velge å kjøre "de mindre" IT-prosjektene uten å sjekke hvilke feller andre har gått i.

Les også: Usikkert om regjeringen setter mer makt bak IT-politikken

Systematisk

– Den systematiske læringen og kompetanseoppbyggingen en slik ordning vil medføre, skal også komme forvaltningen til gode gjennom kurstilbud og andre veiledningstiltak i regi av Difi, heter det i brevet fra KMD til Difi.

Dette er et ekstra tildelingsbrev, hvor Difi får 700.000 kroner til det forberedende arbeidet.

IT-direktoratet skal legge opp til å evaluere effektene av Digitaliseringsrådet i løpet av de neste fire årene.

Så du denne? Regjeringen truer med å stoppe IT-millioner til kommunene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.