BEDRIFTSTEKNOLOGI

Slik temmer du flommen av e-post

E-postflommen har økt kraftig det siste året. Enkle tiltak kan hindre tap av effektivitet.

20. jan. 2006 - 08:48

Symantec har gjennomført en undersøkelse om hvordan bedrifter med over 500 ansatte håndterer e-post. 1700 vanlige ansatte og IT-sjefer med ansvar for e-postsystemer er intervjuet. De undersøkte bedriftene tilhører regionen Europa, Midtøsten og Afrika. Undersøkelsen viser at mengden med e-post vokser så raskt at det kreves bevisste tiltak i dag for å sikre at e-post fortsatt kan utnyttes effektivt.

Ifølge undersøkelsen har den totale e-postmengden økt med 47 prosent de siste tolv månedene. For tre av fire brukere er e-post og tilhørende kontaktbase verktøy de er totalt avhengige av.

– Faren bedrifter står overfor når volumet av e-post fortsetter å øke, er at det til slutt vil bli umulig for ansatte å åpne, svare på og å håndtere alle meldingene og forespørslene de mottar, heter det i undersøkelsen. – Bedrifter må nå begynne å tenke på hvilke fremgangsmåter og retningslinjer som vil hjelpe deres ansatte med å håndtere den økende informasjonsmengden i stedet for å vente til den ansatte er fullstendig overlesset.

Undersøkelsen dokumenterer følgende tendenser:

  • E-post krever mye tid: 52 prosent oppgir at de bruker minst to timer daglig på å lese, svare på og skrive e-post. 15 prosent bruker fire timer eller mer daglig.
  • E-post sjekkes også utenom arbeidstid: 54 prosent av alle ansatte sjekker e-post før klokken 9, noen så tidlig som klokken 6, og de fleste sjekker den siste gang rundt klokken 17. Flere tar en siste sjekk ved midnatt.
  • Volum av e-post fortsetter å øke: Ni av ti bedrifter i undersøkelsen oppgir at den totale e-postmengden har økt med 47 prosent de siste 12 månedene. I ekstreme tilfeller sender ansatte opptil 350 e-poster om dagen og mottar opptil 450.
  • 35 prosent bruker mobilt utstyr til å sjekke e-post. Av disse sjekker 6 prosent e-posten straks de står opp, 28 prosent rett før de legger seg. 50 prosent bruker utstyret sitt til jobboppgaver mens familie og venner er til stede. 28 prosent sjekker e-post når de er på ferie, og 28 prosent sjekker også når de er sykmeldt.

For å beholde e-post som nytteverktøy og ikke som pest og plage, anbefaler Symantec følgende tiltak:

  • Effektive arkivløsninger kan redusere mengden den enkelte mottar, og gir både brukere og administratorer bedre oversikt. Spamfiltre er uomgjengelige.
  • Lag interne regler for å redusere mengden e-post, blant annet ikke sende e-post der en samtale hadde vært mer naturlig, og ikke sende e-post til «alle» når informasjonen bare gjelder noen få.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra