Teknologikonferanser kan være meget triste greier. På sitt verste er de en blanding av varemesse for mer eller mindre håpløse oppstartsbedrifter, mingleplass for hattesjonglerende nettverksbyggere og grådige venturekapitalister, samt utstillingsvindu for kreativitetskonsulenter og sosiale medier-«eksperter» som skamløst lirer av seg selvfølgeligheter fordelt over altfor mange Power Point-foiler.
Men det må ikke være kjedelig.
South by Southwest-konferansen i Austin, Texas i mars, som de seinere åra er vokst fra ren musikkbransjefestival til et gedigent, multidisiplinært arrangement for musikk, film og teknologi, har gjennom sin SXSW Interactive-del skapt en teknologikonferanse i den ypperste verdensklassen.
I ei tid da informasjonsteknologi og musikkonsum er blitt to sider av samme sak, var det et naturlig grep for de ansvarlige bak vårt hjemlige SXSW-kopi, Bylarm, å la seg inspirere også på dette feltet.
Man forsøkte i fjor, men tilbudet holdt ikke et nivå som vekket den helt store entusiasmen. Årets arrangement har et mer omfattende Interactive-program, som først starter i morgen. Det er utviklet i samarbeid med aktører som bransjeorganisasjonen IKT-Norge, StartupLab, Music Norway og Dagbladets spillsatsing, PressFire.
Det bys på en miks av presentasjoner, paneler og nettverksbygging, i skjæringspunktet mellom teknologiutvikling, digitale tjenester og underholdningsindustri. På programmet finner man blant andre folk som Jeremy Tai Abbet fra Google, John Lunn fra PayPal og Michael Conover fra LinkedIn.
Når LinkedIn er på banen og Google-foredraget heter «Creativity as a critical factor in the world of digital», er det ikke opplagt at vi styrer helt klar av varmluft og seminarklisjeer.
Mer spennende, og sikkert provoserende for noen, blir det trolig når spillskribenten Nicholas Lovell snakker om hvordan man skal tjene penger i en tid da spill og andre kulturprodukter gis bort gratis.
Men adgang til seminarene gis ikke bort, for å si det forsiktig. Det er kanskje et lite paradoks for et arrangement med Bylarms profil at Interactive virker å være mer rettet mot bransjefolk med relativt solid økonomi (eller en arbeidsgiver som betaler) enn mot studenter og andre på grasrota innenfor spill-, nett- og teknologifeltet.
Bylarm har nok hørt denne innvendingen fra flere. Man har nylig lagt til et begrenset Interactive-pass som kan kjøpes for den relativt overkommelige sum av 995 kroner — men da får man ikke være med på bransjefylla.
Kollegene i PressFire har invitert toneangivende spillutviklere, designere og regissører til Oslo for å dele av sine erfaringer. Noen vil kanskje bli overrasket over at den svenske filmregissøren Josef Fares, kjent for filmer som «Kopps» og «Jalla! Jalla!», er en av dem. Men Fares står bak det særegne og engasjerende spillet «Brothers: A Tale of Two Sons», og blir intervjuet på scenen av PressFires Lasse Lervik.
PressFire presenterer også spennende navn fra flere internasjonale spillsuksesser, samt norske spillutviklere. En av dem, Krillbite, hentet inn nesten 1,5 millioner kroner i folkefinansiering fra over 8000 økonomiske støttespillere til spillet «Among the Sleep», og snakker om erfaringene med å utvikle spill med egne kunder som investorer.
Glemte jeg musikken?
Ved siden av 200 konserter med kjente og ukjente artister og band på scener over hele byen, bys det blant annet på dybdeintervjuer med legenden John Cale og James Murphy fra LCD Soundsystem, samt et seminarprogram der man trygt kan si at det er noe for enhver smak, fra «Psychedelia in the modern age» til «Hvordan skal man som arrangør forholde seg til artistkontrakter».