Det er nettmagasinet Inside.com som slår fast det ikke har lykkes morselskapet til The Industry Standard, Standard Media International, å finne en løsning på de finansielle problemene til det amerikanske bladet.
Bladet har først og fremst konsentrert seg om internettøkonomien i sitt stoffutvalg.
Morselskapet har ligget i forhandlinger med hovedaksjonæren IDG (International Data Group) som også står bak søsterpublikasjonen Business Standard i Norge.
Men verken IDG eller mindre aksjonærer som J.P. Morgan Chase Capital skal ha greid å komme til enighet med utgiverne før kapitalreservene var så små at selskapet måtte slå seg selv konkurs, skriver Inside.
Også InternetNews.com og Wall Street Journal siterer anonyme kilder på at magasinet skal legges ned.
Når digitoday.no prøver hovedkontoret I San Francisco og avdelingskontorene I New York City, Washington DC og Los Angeles er beskjeden på den automatiske telefonsvareren at kontorene er lukket for ferieavvikling fra mandag 13. august og åpner igjen 20. august "for regular business hours".
Ifølge Wall Street Journals nettutgave er de ansatte imidlertid sendt på en tvungen ukesferie med full lønn. Etter å ha gjort den andre nedskjæringsrunden i februar i år, har antallet ansatte de siste månedene vært på 400, etter kutt på 100 årsverk tidlig på året.
Kuttene har altså ikke vært nok til å redde magasinet, og rutsjeturen utfor har vært rekordrask. Etter lanseringen i begynnelsen av 1998, var dotcom-fjoråret en all-time high for magasinet. Industry Standard skal ha satt ny amerikansk rekord i antall annonsesider i ett magasin på ett år, ifølge Inside.
InternetNews.com beskriver hvordan Adam forsvant ut av paradiset på rekordtid.
Etter å ha arrangert ukentlige happy-hours på toppen av hovedkvarteret i San Francisco Bay Area i år 2000, skal annonseinntektene ha falt fra 12 millioner dollar i juli 2000 til 2,6 millioner dollar I juli 2001.
Og ser man litt nærmere på tallene, som Publisher's Information Bureau offentliggjør har inntektsnedgangen vært katastrofal for et ukemagasin med 400 ansatte.
Mens inntektene lå på nesten 91 millioner dollar (802 millioner kroner) etter første halvår i 2000 (og utrolige 4.745 solgte annonsesider), er inntektene nå snart nede på en tredel, med en omsetning på 34,5 millioner dollar (307,5 millioner kroner og 1.170 solgte annonsesider) fra perioden januar-juli 2001.
Allerede i april kom signaler på at noe var i gjære. Den engelske utgaven i Europa, som ble gitt ut i London, måtte legges død etter å ha nådd et opplag på 30.000 abonnenter. Også i Storbritannia var det annonsørene som sviktet Industry Standard.
Den siste tiden har utgiverne forsøkt å fjerne seg fra Internett-stemplet for å gjøre profilen bredere og mer akseptabel. Men magasinet har ikke lykkes å lokke til seg flere annonsører for å bøte på frafallene av dotcom-annonsører.
Ifølge flere av kildene til de amerikanske nettstedene, akter Industry Standards webutgave på Thestandard.com å fortsette publiseringen i en nedtonet versjon.
Konkursbegjæringen (Chapter 11) gjør det dessuten mulig å stokke kortene på ny og relansere magasinet med endret navn og profil.