Nylig kom meldingen fra USA om at NetRatings kjøper Jupiter Media Metrix. I tillegg kjøper NetRatings opp 80,1 prosent av ACNielsen eRatings.com fra ACNielsen Inc. Dette blir gjort for å strømlinjeforme NetRatings også på den internasjonale internettarenaen.
Etter at den nyheten ble sluppet i forrige måned, trodde markedet at det gikk mot én, felles, sterk norsk panelmåling.
Det ser det ikke ut til å bli noe av.
- Vi har ikke hatt så mange kunder i Norge og ikke fått implementert et jobbpanel, sier Lars Bjørkman som er ansvarlig for MMXI-Europe-panelene i Norden.
Dermed avsluttes samarbeidet med det norske analyseinstituttet MMI, og panelet legges ned neste år.
- Sammenslåingen av Jupiter MMXI og NetRatings er en viktig begrunnelse for at vi kutter den norske virksomheten. Vi hadde flest internasjonale aktører som kunder i Norge, og kun et par lokale. Vi skilles som venner, sier Bjørkman med referanse til MMI som har solgt panelmålingene i det norske markedet.
Han har ingen planer om å forsøke å selge internettpanelet til andre aktører eller kutte det umiddelbart. Jupiter har forpliktelser overfor de få mediekundene de tross alt har skaffet seg i Norge og må drive det en stund til.
Et internettpanel er et utvalg av nettbrukere som har installert programvare som registrerer hvor de surfer på Internett. Kundene av panelmålinger får rapporter om hvilke brukere som har vært innom nettstedet, hvor lenge, hvordan demografien er blant brukerne, og liknende.
Bjørkman hevder at Jupiter MMXI fortsetter som før med nettmålinger i Sverige. Etter det digi.no forstår har eRatings planer om å preferere sin teknologi og sine paneler i den videre prosessen, men Bjørkman sier at etter oppkjøpet, som skal ferdigstilles første kvartal neste år, kjøres de to panelene parallelt "i en periode".
- Det vil uansett ikke skje en endring over natten, sier han.
Jupiter MMXI har holdt på i Sverige siden 1998 i ulike varianter og har per i dag 40 mediekunder på sine målinger. 5.000 private PC-brukere er i panelet. 20 prosent av disse (1.000 stykker) har også installert programvaren på jobben.
Bjørkman vil ikke kommentere lønnsomheten i målingene, men med en årlig abonnementspris på mellom 180.000 og 220.000 norske kroner, har måleleverandørene et begrenset nedslagsfelt i markedet: kun store bedrifter med god økonomi har råd til å abonnere, hvis det ikke tilbys skikkelig rabatt.
SOL er blant de få selskapene som har abonnert på både eRatings og Jupiter MMXIs paneler. Det har skjedd på nordisk basis. Utover i 2002 er det overveiende sannsynlig at SOL ikke vil få tall fra det norske markedet, i hvert fall ikke fra nettbaserte utvalgsmålinger.
Browserbaserte trafikkmålinger som Redsheriff/WebMeasure (fra Norsk Gallup), vil imidlertid fortsatt være tilgjengelig.
I Norge har ingen av de to tilbyderne, eller den tredje tilbyderen - Gallup med sin Netvalue - kunnet tilby surfetall fra norske arbeidsplasser, noe som har gjort tilbudet svært amputert. Mye av den mest interessante kommersielle surfingen foregår blant norske arbeidstakere på dagtid.
- Det er betydelig dyrere å implementere dette hos nettbrukerne på jobben enn på hjemmebane. Det er komplisert, og vi bruker lang tid i dialog med firmaene som folk jobber i, sier Bjørkman til digi.no.
Dermed er implementeringsperioden lang og kostbar før tilbyderen av slike målinger i det hele tatt kan håpe på å se positive tall på bunnlinjen i regnskapet. Med en høy pris på målingene i et svært tøft medie- og internettmarked, var det bare et tidsspørsmål før flere av tilbyderne innen nettmålinger ville falle fra.
Allerede 1. november var den eneste ansatte i eRatings-kontoret i Norge, Arne Isaksen, på vei ut etter halvannet år som selger i det norske internettmarkedet.
Målingene vil imidlertid fortsette fra København der hovedkontoret til ACNielsen eRatings.com i Norden ligger. Rapporteringen og kundesupport for Norge skal skje fra Danmark til og med utgangen av april 2002.
Etter den tid er det svært usikkert hva som skjer med det norske eRatings-panelet.
En svært sannsynlig utgang er at selskapet velger å legge ned hele virksomheten - om det da ikke kommer inn en annen aktør for å overta infrastrukturen for brukerbaserte nettmålinger.