Kinas største pc-leverandør, Lenovo, oppnådde et positivt nettoresultat i kvartalet fram til 31. mars, regnskapsårets fjerde, på 13 millioner dollar. I samme kvartal i fjor ble nettoresultatet minus 264 millioner dollar.
Omsetningen i marskvartalet var 4,32 milliarder dollar, 56 prosent mer enn i marskvartalet 2009. Antall leverte pc-er økte med 59 prosent globalt, og med 67 prosent i Kina. Hjemmemarkedet sto for 45 prosent av omsetningen i årets marskvartal.
Analytikerne hadde ventet et positivt nettoresultat på 34 millioner dollar, ifølge Wall Street Journal.
Regnskapsåret 2009–2010 ble gjort opp med et positivt nettoresultat på 129 millioner dollar, mot et tap på 226 millioner dollar i 2008–2009.
Lenovos positive resultater skyldes primært økt salg i hjemmemarkedet og kostnadskontroll. Selskapet advarer om fallende marginer som følge av dyrere komponenter og større salg av lavpris pc-er. Lenovo prøver å motvirke dette ved å satse på avanserte mobiltelefoner. Tidligere denne måneden lanserte de sin «LePhone» som de venter skal selge bedre i Kina enn Apple iPhone.
Toppsjef Yang Yuanqing sier Lenovo de nærmeste par årene vil satse spesielt på vekstmarkeder som India, Russland og Tyrkia.
Les også:
- [19.08.2010] Hjemmemarkedet holder Lenovo i pluss
- [29.06.2010] Livsstils-pc-er med forenklet sikkerhet
- [31.05.2010] Medvind for Lenovo også i Norge
- [07.04.2010] Han blir Lenovo-sjef i Norge
- [23.02.2010] Lenovo: Ingen nettfjøl uten tastatur
- [19.02.2010] Acer og Apple erobrer pc-Norge
- [04.02.2010] Lenovo vokser raskest
- [05.01.2010] Lenovo med ARM-prosessor i ny bærbar
- [01.12.2009] Lenovo kjøper tilbake mobildivisjon
- [06.11.2009] Vekstmarkeder skyver Lenovo til pluss