Capgemini har inngått forlik i striden med Lindorff Decision, et analyseselskap i Lindorff-konsernet. Det skriver Finansavisen.
Lindorff Decision varslet i februar søksmål mot leverandøren etter at et stort IT-prosjekt gikk i vasken.
IT-systemet som Capgemini skulle levere fungerte verken i henhold til spesifikasjonene eller inngåtte avtaler, mente Lindorff. Etter flere forsinkelser ble prosjektet til slutt stoppet i september i fjor.
Prosjektet skal ha kostet flere titalls millioner kroner, penger som Lindorff krevde å få tilbakebetalt. I tillegg ville de har erstatning for prosjekthavariet.
Uenighetene mellom de to selskapene er nå løst utenfor rettsapparatet.
- Vi anser saken for å være løst, sier administrerende direktør Tore Neby i Lindorff Decision til Finansavisen.
Forliket er hemmelig. Ingen av partene ønsker å gå inn på detaljene i avtalen som er gjort.
Ovenfor Finansavisen uttrykker Capgemini-sjef Ola Furu glede for at saken er ute av verden.
- Dette har vært en lengre sak der vi har forsøkt å levere, men det har vært uenighet om leveransen. Vi ble enige om å møtes til mekling, og da vi først møttes gikk det greit, sier han.
Capgemini har dermed løst sin andre kundekonflikt på kort tid. Tidligere denne måneden ble konsulentselskapet enige med Verdipapirsentralen om å dele regningen etter et annet IT-havari.
Den gangen unngikk partene å møtes i retten etter en avtale om delvis tilbakebetaling.
Hvor mye de har tapt på de mislykkede prosjektene ønsker ikke selskapet å avsløre. Capgemini har ved flere anledninger fortalt digi.no at de ikke kommenterer kundeforhold i pressen.
Les også:
- [13.04.2012] Capgemini vokser kraftig i Norge
- [02.06.2010] Capgemini deler regningen for IT-fiasko
- [08.02.2010] Capgemini saksøkt igjen
- [26.01.2010] IT-fiasko kostet 75 millioner