UPC har i en tid forhandlet med boligselskapet Obos om å kjøpe Smartcall og nå er oppkjøpet et faktum.
UPC annonserte i dag at selskapet har kjøpt SmartCall fra aksjeeierne. SmartCall har kunder i Oslo-regionen, Asker, Buskerud, Bergen og Trondheim, og tilbyr en produktportefølje med kabel-TV, bredbånd- og telefonitjenester.
UPC ble kontaktet av eierne i SmartCall, OBOS og Investra, for en tid tilbake. De ønsket å selge SmartCall til en industriell aktør som kunne videreutvikle selskapet.


Smartcall leverer kabel-TV, telefoni og bredbånd til boligsammenslutninger i Norge. Selskapet har i dag 22.800 TV-kunder, 3800 bredbåndskunder og 8500 telefonikunder.
Årsaken til salget er klar, eierne måtte få stoppet tapene. Smartcall omsatte for 58 millioner i 2004, årsresultatet viste et regnskapsmessig underskudd på 10,6 millioner kroner.
OBOS gikk inn i SmartCall i 2000 med ønske om å styrke konkurransen i telemarkedet. Denne målsettingen er nå nådd, og man ønsker å selge selskapet da man ikke lenger ser det som nødvendig å videreføre sitt eierskap.
- Dagens marked er et helt annet med mange leverandører. For oss var det naturlig å selge SmartCall til en profesjonell aktør som eier egne nett. UPC har i dag kompetansen, midlene, og produktene som skal til, sier konsernsjef Martin Mæland i OBOS.
Ved slutten av 2004 hadde UPC Norge 486,600 husstander som kunder. Dette inkluderer 341,000 TV-kunder, 35,400 digital-TV kunder, 48,500 bredbåndsinternett-, og 22,900 telefoni kunder.