Smart-tv-funksjonen til flere Sony- og Samsung-enheter har i varierende grad vært ute av drift siden i går. Dette opplyser brukere over hele verden. Nettstedet Myce.com har fulgt saken relativt tett. Sony skal raskt ha bekreftet problemene. Nå i ettermiddag skriver selskapet at det er et serverproblem som påvirker selskapets Network Services. Det jobbes med å løse dette.
Vedlikehold?
Samsung skal først etter lang tid ha bekreftet at det er problemer, etter først å ha avvist det hele. Ifølge Myce.com ble dette gjort i dag av Samsung Nederland, som opplyste at selskapets D- og E-modeller var berørt i Nederland, Belgia og Luxembourg.
Samsung har ikke svart på digi.nos henvendelse tidligere i dag, men en leser har sendt oss et e-postsvar han har fått fra Samsung Support.
I e-postsvaret som ble sendt rett før klokken 15 i dag opplyses det at Samsung Smarthub Server har vært nede siden i går på grunn av vedlikehold. Supportavdelingen kan ikke si noe konkret om når den vil bli tilgjengelig igjen, bortsett fra at man håper at det vil skje innen 48 timer.
I alle fall i tilfellet med Samsungs Smart Hub ser det ut til at brukerne opplever dette litt forskjellig. Noen opplever at det er helt umulig å få tilgang til internett via løsningen. Hos andre er det bare enkelte apper som ikke fungerer. Netflix, HBO og Youtube er blant de som nevnes, men selv på samme tv kan man oppleve at noen fungerer, mens andre ikke gjør det. Mange får en feilmelding tilsvarende den på bildet øverst i saken.
Angrep?
Tilfeldigheter kan skje, men det skal mye til for at både Sony og Samsung rammes av samme problem nøyaktig samtidig, uten at de to tilfellene har noe med hverandre å gjøre. Ingen av forklaringene som så langt har kommet, belyser dette. Samtidig stilles det spørsmål ved hvorfor smart-tv-ene avhenger av tilgang til servere hos leverandørene for å kunne laste ned app-innhold via internett. Leverandørene registrerer utvilsomt en del bruksinformasjon, noe det opplyses om i personverninformasjonen. Men dette burde ikke hindre bruken av apper.
Det stilles også spørsmål om hvordan en feil på en enkelt server kan får det hele til å bryte sammen. Redundante løsninger, gjerne med ulike servere i ulike verdensdeler, regnes som bortimot en selvfølge for mye brukte, globale IT-systemer i dag. Men siden brukere i både Australia, Europa og USA er berørt, tyder dette på at systemet ikke er laget for å kunne begrense konsekvensene av den situasjonen som har oppstått, hva den nå egentlig måtte skyldes.