En dominerende trend de siste årene er økende innslag av forbruker-IT i yrkes- og næringsliv. Ifølge aktørene selv, har denne trenden ennå ikke satt noe avgjørende preg på logistikkbransjen. I samarbeid med det tyske Fraunhofer-instituttet har det globale logistikkselskapet DHL sett nærmere på potensialet som smartmobiler, rimelig sensorteknologi og kroppsnær teknologi har til å revolusjonere bransjen.
Det sentrale poenget som tydeliggjøres i en nylig publisert rapport fra DHL og Fraunhofer – Low-cost Sensor Technology – trends, potential, and field tests er at logistikkbransjen er akterutseilt med hensyn til teknologibruk. Samtidig klargjøres hvilket potensial forbrukerelektronikk har til å revolusjonere bransjen.
Markus Kückelhaus, direktør for trendforskning i DHL Customer Solution & Innovations, sier det slik i en offisiell uttalelse om rapporten:
– Suksessen til smarttelefoner og nettbrett har ført til at de ansatte bruker mer avansert teknologi privat enn de gjør på arbeidsplassen. På samme tid forventer de samme høye teknologiske standard på arbeidsplassen. Dette må selskapene svare til ved å begynne å bruke mer avansert smarttelefonteknologi også i logistikkbransjen.
Administrerende direktør Terje Aarbog i DHL Express Norge sier rapporten angir hvordan DHL selv tenker å fornye seg. Avdelingen til Kückelhaus er i gang med å utvikle og prøve ut løsninger. Neste skritt vil være å sette disse i produksjon, understrekes i det i rapporten.
Det er tre sentrale ideer i rapporten:
- Smartmobiler og rimelige sensorer kan gjøre kunder til aktive partnere i prosessering av logistikk.
- Kroppsnærteknologi vil bli lagt inn i arbeidsantrekkene til logistikkarbeidere.
- Forbrukerelektronikk kan brukes logistikkbedriftenes overvåking og styring av logistikkprosesser i sanntid.
Noe av det som fascinerer rapportens forfattere mest, er potensialet som ligger i bruken av sensorer som allerede finnes i moderne smartmobiler. iPhone 5S og Galaxy S4 har for eksempel gyro i tre akser, akselerometer, nærhetssensor og lyssensor. Galaxy S4 har i tillegg også NFC og sensorer for temperatur, fuktighet og lufttrykk. I tillegg kommer selvfølgelig alle mulighetene som kamera og GPS åpner for.
Bare dette gir logistikkselskaper nærmest ubegrensede muligheter, rundt for eksempel bruk av mobiltelefoner eller nettbrett til skanning av gods, dokumentasjon gjennom foto, ordrestyring, navigasjon og så videre. Rapporten slår fast at alle sensortyper som i dag er tenkelige innen kontrolloperasjoner for logistikkapplikasjoner, allerede finnes i smartmobiler og nettbrett.
DHL ser også for seg hvordan 3D-teknologi som i Microsoft Kinect kan brukes til 3D-avbildninger og volummålinger. Det legger et grunnlag for presis sporing av kapasitet og for å ta «fingeravtrykk» av gods. En enhet med noe à la Kinect kan brukes til å skanne både merking og tilstand til en pakke på gitt tid og sted, og legge dette inn i sporingssystemet i nettskyen.
Utover sensorer i arbeidsantrekk, ser DHL et stort potensial i smartur og smartbriller. Spesialbriller har allerede vært utviklet og er tatt i bruk i krevende situasjoner: Kommersielt tilgjengelige smartbriller vil kunne gjøre slike anvendelser langt mindre kostnadskrevende og følgelig langt mer utbredt. Smartur med innebygget RFID kan brukes innen anvendelser der det er påkrevet eller nyttig med automatisk identifisering av hvilke objekter som håndteres når og hvor. De finnes ikke ennå, men DHL er overbevist om at de vil komme på markedet i overskuelig framtid.
Nettskyen spiller en nøkkelrolle i prosessering av data fra sensorer og smartmobiler i kommende logistikkapplikasjoner, ifølge DHL. Det vises til en undersøkelse fra 2012 der det slås fast at nettskyapplikasjoner koster en firedel av tilsvarende varehus- eller lagerapplikasjoner.