Det siste året er såkalte «smartur» kommet i fokus. Styrte lekkasjer tyder på at giganter som Apple, Google, Microsoft og Samsung er i ferd med å utvikle smartur til lansering en gang i 2014.
De første smarturene kom på markedet i 2012, anført av Sony og Motorola. I våres dukket oppstartselskapet Pebble Technology opp med et allsidig konsept som viser at smartur kan være både nyttige, hendige og «kule».
Tall fra Pebble selv og fra analyseselskapet Canalys tyder på at Pebble allerede er større innen smartur enn Motorola og Sony til sammen.
Ifølge Canalys ble det i 2012 levert over 330 000 smartur. Anslaget for i år er 500 000 solgte enheter. I 2014, når de etablerte gigantene lanserer sine varianter, tror Canalys at smarturmarkedet vil tidobles til over 5 millioner enheter. Det samlede globale markedet for armbåndsur antas å være rundt én milliard enheter i året.
Canalys sier Pebble i år er markedsledende, sammen med Sony, men gir ingen konkrete tall.
Pebble er et Kickstarter-prosjekt. Kickstarter er et amerikansk selskap som tilbyr tjenester for kreative prosjekter, slik at de kan vekke oppsikt og hente inn penger. Pebble var på Kickstarter fra 11. april til 18. mai 2012: 68 929 personer betalte til sammen over 10 millioner dollar mot et løfte om å være de første til å få et Pebble-ur når produktet kom i volumproduksjon.
I forrige uke opplyste Pebble at de siden januar i år har levert over 93 000 smartur. Alle som støttet dem på Kickstarter har fått sitt ur. De øvrige leveransene er gått til dem som har forhåndsbestilt smartur på Pebbles nettsted. Urene er sendt til brukere i over 150 land.
Ifølge The Next Web har Pebble mottatt til sammen 275 000 forhåndsbestillinger, Kickstarter inkludert.
Antar man at alle disse leveres i år, er regnestykket enkelt: Pebble vil stå for godt over halvparten av de 500 000 smartur som Canalys tror utgjør det samlede markedet i 2013.
Pebble-uret kan i dag forhåndsbestilles for 150 dollar, i én av fem farger: sort, hvitt, rødt, oransje og grått. Opphavet beskriver det som et «e-papirbasert armbåndsur for iPhone og Android».
Skjermen i e-papir er i sort-hvitt, uten gråtoner, med en oppløsning på 144 x 168 punkter. I likhet med e-papirskjermen på for eksempel lesebrett fra Amazon eller Digitalbok, kan den også leses i direkte sollys. For avlesning i mørke kan man slå på bakgrunnsbelysning.
Pebble-uret er ikke avhengig av smartmobil: Den har et eget operativsystem – PebbleOS – og kan kjøre egne applikasjoner. Det gjør det blant annet mulig å variere i det uendelige hvordan uret viser tiden. Pebble tilbyr en egen utviklerpakke til tredjepartsutviklere som ønsker å lage applikasjoner til smarturet.
Bluetooth-kopling til en smartmobil – foreløpig kun iOS og Android – gjør det mulig å lage Pebble-applikasjoner som henter tjenester derfra. Uret kan følgelig varsle gjennom en innebygget vibrator når man mottar en samtale eller en melding, og urets skjerm vil da hvis hvem forespørselen kommer fra. Andre typer varslinger kan også innstilles. Også for samspill mellom smartur og smartmobil er egne utviklerpakker tilgjengelig.
Applikasjoner installeres på Pebble-uret ved å hente dem fra nettet med en smartmobil, og så overføre dem til uret over Bluetooth.
Blant tjenestene Pebble-uret kan hente fra smartmobilen er posisjonering, også med GPS. Det innebærer at mosjonister kan bruke det med egne applikasjoner for sykling eller løping, der uret kan vise data som hastighet og tilbakelagt avstand og tid.
Funksjonaliteten i Pebble-uret svarer til det Canalys mener er suksessoppskriften for et smart ur: Programmerbare enheter med små skjermer som bæres av et armbånd, som er mer enn bare tilleggsutstyr til smartmobiler. Canalys lanserer begrepet «appcessory», en sammensetning av «app» («application») og «accessory» (tilleggsutstyr).
– Smartur blir den viktigste nye produktkategorien innen forbrukerelektronikk siden iPad definerte markedet for nettbrett, sier sjefanalytiker Chris Jones. – Programvareplattformer knyttet til smartur vil også være en storartet mulighet for utviklere til å skrive applikasjoner innen felter som helse, velvære, idrett og trening.
Canalys advarer også at design og konstruksjon blir avgjørende, blant annet for å få en hensiktsmessig balanse mellom funksjonalitet og batterilevetid. Pebble opplyser at med normal bruk kan deres ur nøye seg med å lades én gang i uken. Opplading skjer gjennom USB-kabel til lader eller pc.
Canalys-analytiker James Wang retter denne advarselen til Google og Microsoft:
– Google og Microsoft må håndtere smartur bedre enn de hittil har håndtert sine plattformer for nettbrett. De må finne fram til en hensiktsmessig tilpasning av sine forretningsmodeller for å lykkes.
Det skal bli interessant å se om Pebble, med sine 29 arbeidsplasser, kan fortsette stormløpet når de store kommer på banen.