Piiip-piiip! Piiip-piiiiip!!! Du har fått reklame på mobilen. I alle fall kan det være mange markedsførere som bare sitter og venter på muligheten til å sende deg slik reklame, etter å ha lest en fersk rapport fra Forrester Research.
Den konkluderer med at SMS-reklame er opptil fem ganger mer effektivt enn direktesendt post.
Responsraten er på formidable elleve prosent, og den gjennomsnittlige kampanjekostnaden er lav, med et snitt på under 190.000 kroner.
NetCom vil reservere alle kundene mot SMS-spam
Nå kan du reservere deg mot å få reklame på mobilen
Min første tekstmelding
Sex-tomten utestengt fra SMS
Forbrukerrådet krever at Telenor tar ansvar for mobil-spam
Videre har 12 prosent testet SMS-markedsføring, mens hele 56 prosent sier de kommer til å ta i bruk slike kampanjer i løpet av neste år. Innen den tid vil markedsførerene ha satt av i gjennomsnitt sju prosent av budsjettene sine til slik markedsføring, mener Forrester.
Dette gjelder både engangs-kampanjer, enten de er "push" eller "pull", det vil vel si uoppfordret reklame eller kampanjer med deltagelse og påmelding, eller pågående dialog-markedsføring via mobilen.
På verdensbasis sendes det i underkant av én milliard tekstmeldinger om dagen, men GSM Association tror vi raskt kommer opp milliarden.
Det er Europa og spesielt Skandinavia som har vært i forkant av utviklingen på SMS, og dermed er det sannsynlig at SMS-reklamen først vil få stor utbredelse her i forhold til andre territorier.
Det ble likevel bråk da tusenvis av mobilbrukere fikk SMS-reklame fra "sex-tomten". Det viste seg at en svensk nettbutikk ville reklamere for sine tjenester overfor norskingarna, men Telenor gikk etter hvert inn og stengte sex-tomten ute fra nettet sitt.
SMS-spam kommer uansett under de nye reglene for uoppfordret reklame, og det går an å reservere seg mot denslags ved å ty til reservasjonsregisteret i Brønnøysund.
NB! Forbrukerombudets Bente Øverli opplyser at det er litt andre regler som gjelder for SMS enn for annen markedsføring.
Markedsføringslovens § 2b fastslår blant annet at det er forbudt for næringsdrivende å rette markedsføringshenvendelser via e-post og SMS til forbruker uten at det er innhentet et samtykke på forhånd, skriver hun i en e-post til digi.no. Så det er bare å glemme å SMS-spamme vilt, det må samtykke til, bare så det er sagt.