Tall over salget av UMTS-telefoner og abonnenter peker oppover, men tallene er fremdeles svært lave - særlig tatt i betraktning milliardene operatørene har brukt på lisenser og utbygging.
Det er først og fremst Hutchinson-Whampoa-eide "3" som har skaffet seg erfaring med etterspørselen etter neste generasjons mobiltelefoni.
Selskapet har gjennomført en rekke priskutt i blant annet Sverige, England og Italia hvor de har hatt 3G-nett åpne siden i fjor sommer.
Det er 3 som skaffet seg den tredje UMTS-mobillisensen i Norge. Hvor langt selskapet har kommet med sin utbygging og når de, Telenor og Netcom skal åpne sine nett er ukjent.
Fordi 3 bygger i Norge er den siste priskuttet fra 3 i Sverige interessant.
Selskapet kutter nå prisen på taletrafikk fra en 3-telefon til en annen til null. Det er dataoverføring selskapet skal tjene penger på, forteller det svenske selskapet.
Kunder som inngår avtale med 3 er garantert gratis taletrafikk med andre 3-kunder i to år, skriver nyteknik.se.
Tilbudet kan på lang sikt være dårlige nyheter for Netcom og Telenor, for det indikerer ankommesten av amerikanske prisstrukturer og mer aggressiv priskonkurranse. I USA selges de fleste mobilabonnementer til en fast pris for enten fri bruk eller opp til en gitt terskel.
- Jeg tror att mobilmarkedet kommer til å gå mer mot flat-rate (fast pris), sier 3s markedssjef Fredrik Landahl til nyteknik.se.
I følge markedssjefen har 3 nå 40.000 UMTS-kunder i Sverige, noe som er en dobling siden i jul.