Tom Christian Gotschalksen forlater Telenor etter 12 år for å bli direktør med ansvar for mobile tjenester i Opera Software. Dermed henter Opera en leder fra Telenor etter at Operas kommunikasjonsdirektør, Tor Odland, i fjor meldte overgang den andre veien.
Gotschalksen har de siste årene ledet ett av satsningsområdene innen Digital Services i Telenor, og har rapportert direkte til Telenor-topp Kristin Skogen Lund.
Dette innebærer at han har jobbet med Telenors bedrifter i hele verden og få dem til å bruke Telenors nettløsninger. Blant annet har han vært med å etablere Comoyo, innholdstjenesten som Telenor nå bygger massivt opp i hele sin virksomhet.
Entreprenør-type
– Jeg forlater verdens mest spennende jobb, men det har blitt stort nå. Da jeg begynte i det som i dag er Digital Services i Telenor var det vare en håndfull ansatte. Nå har det vokst seg til en stor satsning i selskapet. Jeg er av entreprenør-typen og har hatt mye kontakt med Lars Boilesen (Operas konsernsjef, red. anm.).
– Jeg har hatt stor tro på Opera, og ser at de har store utfordringer i smarttelefon-markedet der de er i direkte konkurranse med de store økosystem-spillerne. Men jeg hadde ikke sagt ja til denne jobben om det ikke hadde vært fordi jeg har veldig stor tro på at vi kan lykkes, sies Gotschalksen til digi.no.
Det er ikke endelig klart når Gotschalksen vil begynne i sin nye stilling hos Opera. Han sa opp i Telenor forrige fredag.
– Gjøre Opera mer attraktiv
I en epost til digi.no, formidlet via kommunikasjonsavdeligen, skriver Lars Boilesen at de er svært fornøyd med å få Tom Christian med på laget.
– For Opera dreier seg dette om å bygge videre på våre kommersielle mobile tjenester, samt konsepter som gjør Opera enda mere attraktiv som samarbeidspartner og for teleoperatører, og som foretrukket nettleser for nettbrukere rundt om i verden, skriver Boilesen som videre peker på at Tom Christians erfaring fra operatørsiden og hans innsikt i det spesifikke økosystemet blir et viktig tilskudd for Opera
– Det vil være med på å forsterke posisjonen til Opera på det internasjonale markedet for mobile tjenester både rettet mot operatører - men også mot sluttbrukere, skriver Boilesen til digi.no.
Les også:
- [05.03.2012] Opera vippet ned fra tronen
- [16.02.2012] Opera kjøper opp
- [16.02.2012] Opera i kraftig framgang