Av de norske nettbutikkene digi.no har vært i kontakt med, er nettmusikkbutikken Boxman den eneste som har tenkt spesifikt på julehandelen og utviklet et nytt produkt.
- Vi har akkurat lansert et vi gavekort som betyr at man kan sende julegaver over nettet helt fram til julaften. Man går inn og kjøper en kode med verdi påskrevet fra 10 til 1.000 kroner, som sendes via e-post. Den som får e-posten, kan gå inn og bestille for den sum som står på gavekortet og løse gavekortet i kassen. Det er vårt bidrag til å øke julehandelen på nettet, sier Helge Zimmer, konstituert administrerende direktør i Boxman.
Gavekortet er foreløpig kun tilrettelagt for e-post, og det er ikke en spesiell utskriftsversjon som kan skrives ut og legges under treet.
Generelt har Boxman merket stor trafikk den siste tiden, men Zimmer vil ikke gi julen alene æren for det.
- Det er travelt, men vi har også hatt en tøff markedskampanje gjennom hele høsten. Nå er vi i full gang med julehandelen. Allerede i november hadde vi en markant trafikkøkning, men det har også med å gjøre at folk bruker nettet litt mer utover høsten, tror Zimmer. Til digi.no forteller han at det kan se ut til at kundene bestiller det samme antall plater som ellers i året - en tre-fire stykker, noe som er i toppen av statistikken for platekjøp i Europa.
Siste frist for ordinære bestillinger som sendes i posten fra Boxman om de skal garanteres å komme fram før julaften, er førstkommende onsdag (15. desember).
Den Schibsted-eide nettbokhandelen Bokkilden er en av de største norske nettaktørene innen e-handel. Og som i nissens verksted, er det også hektisk aktivitet i Bokkilden før jul. Blant annet har selskapet satset på en stor reklamekampanje nå i desember. Totalt har Bokkilden 17.500 registrerte medlemmer, forteller daglig leder Else Pran til digi.no.
Trafikken på nettstedet har ligget på et snitt på 50.000 "hits" om dagen, forteller hun, men understreker at dette er tall de ikke er spesielt opptatt av i Bokkilden.
- I november hadde vi en ordreverdi på mellom 1,2 og 1,3 millioner kroner. Det er ikke "klondike-hu-hei-nå-er-vi-helt-gærne" og juleekstase, men en jevn og positiv utvikling. Jeg er glad for at det går i riktig retning, selv om tempoet er litt roligere oppover enn man har sett i andre land. Det kan vi kanskje være glade for, for det kan være mye å takle for små nettsteder, sier Pran.
Kjøpemønsteret blant Bokkildens kunder innebærer at det som regel er mer enn én bok i pakken som sendes ut, mens det som regel er en vekst ved semesterstart, når studentene kjøper pensum.
Bokkilden oppfordrer sine kunder å handle før 12. desember, hvis man skal være garantert at boken kommer fram til jul.
- Vi jobber med å tilrettelegge leveringen enda bedre for kundene. Det er klart at det er paradoks at noe som er så effektivt og funksjonelt på nettet er så avhengig av et tungt system som Posten, sier Pran.
Ambisjonen for år 2000 er for Bokkilden å fortsatt være markedsledende på det norske markedet.
- Uansett hvem som finner på noe, skal vi fortsette å være markedsledende, sier Pran.
Denne høsten har flere norske nettbutikker dukket opp, med ulike konsepter, blant andre Letsbuyit og CoShopper.
I Letsbuyit forteller informasjonssjef Rune Kibsgaard Sjøhelle at man er i innspurten av julehandelen.
- 9. desember var siste dag vi tok imot bestillinger og garanterer levering før jul. Folk må gjerne bestille, og ta en "råsjangs" på at det kommer fram før jul, men vi garanter ikke levering til julaften etter det. Men julesalget hittil har stått til forventningene. Underveis har vi byttet elektronisk plattform, og har nok på den måten sagt ufrivillig nei til noen kunder. Vi merker stor pågang og skulle gjerne ha ekspedert flere, sier Kibsgaard Sjøhelle.
En av offensivene Letsbuyit skulle gjøre i forbindelse med jula, var å selge juletrær. Jo flere personer som bestilte juletrær, jo billigere ble trærne. Totalt har de solgt i overkant av 700 trær i Norge og rundt 7.000 totalt i Europa.
- Vi er godt fornøyd med julehandelen i 1999. Vi har vært på markedet i to måneder, og har nådd de målene vi skulle, sier Kibsgaard Sjøhelle.
Forventningene til julehandelen på nettet er også stor i CoShopper, et liknende konsept som Letsbuyit.
- Vi startet opp august i år, og solgte i forrige uke for 700.000 kroner - mye mer enn det vi hadde forventet. Men alle nettbutikkene er med på å dra lasset og har ansvar for få folk til å gjøre sin første elektroniske handel, sier markedsansvarlig i CoShopper Nicolai Prydz.
- Jeg tror vi kommer til å oppleve at hvert år kommer til å ta av.Vi kommer til å se en eksplosiv vekst i mange år, og det er først nå det begynner å ta av og bli ordentlig gøy. Vi i CoShopper forsøker å gi god service, god erfaring og tar dette som en utfordring. Er man en seriøs aktør er dette viktige ting å ta alvorlig. Logistikken må henge på greip, oppfølgingen til kunden må være bra, man må ha kapasitet til å svare på henvendelsene fra kunder og liknende, understreker Prydz.
CoShopper har satt en frist på 15. desember om bestilte varer skal nå fram i tide til jul.
En annen aktør som også merker julepresset, er OnlineClub (OLC).
- Det eneste jeg kan si, er at det virker som om det løsner i år. Vi opplever både økt salg og økt trafikk, sier Markedsdirektør Jon Dammann i OLC. Auksjonstjenesten har i den siste tiden hatt en økning i antall kunder som kjøper varer hos dem, forteller han.
OLC følger Postens frister, som er 15. desember om pakker skal komme fram til jul. De som bor i Stor-Oslo kan derimot bestille varer fram til julaften og få disse levert på døren med bud.