Da den nye kulturmeldingen ble lagt frem i fjor høst, varslet kulturdepartementet at de ville utarbeide en strategi for dataspill som skal gjelde for 2020-2022.
I forbindelse med arbeidet åpnet regjeringen for at alle med kunnskap og interesse for dataspill kunne sende inn innspill til strategien. Førstkommende mandag, 6. mai, er siste frist for å komme med innspill.
Mål for spillpolitikken
Strategien skal se nærmere på rammevilkårene for spillbransjen og sette mål for spillpolitikken, og vurdere statens ansvar og oppgaver for utvikling av spillsektoren.
På sine sider har kulturdepartementet gitt en liste over noen av spørsmålene de ønsker å få innspill på:
- Hvilke utfordringer og muligheter finnes på spillfeltet på nasjonalt og regionalt nivå?
- Hva må til for å sikre en profesjonell og mangfoldig spillbransje i hele landet?
- Hvordan tilrettelegge for gode og forutsigbare rammevilkår?
- Hvordan styrke spill som kunst og kultur?
- Hvordan tilrettelegge for at ulike grupper i befolkningen skal ha tilgang til et bredt og variert spilltilbud?
- Hvordan stimulere til spill som møteplass, fellesskapsarena og sosiale nettverk?
- Hvordan styrke økonomien i spillbransjen og øke nivået på private investeringer?
- Hvordan realisere potensialet for salg av norske spill i Norge og i utlandet?
Møtte deltakere under The Gathering
En gruppe med representanter fra Kulturdepartementet, Norsk filminstitutt, Kulturtanken og Medietilsynet skal arbeide med å utvikle den nye strategien.
Kulturdepartementet varslet i begynnelsen av april om at arbeidet med strategien hadde startet.
Under The Gathering i Vikingskipet på Hamar i påsken møtte kulturminister Trine Skei Grande over 20 deltakere for å få innspill til hvordan regjeringen kan løfte dataspillkulturen. Noen dager senere møttes over seksti deltakere på gründer- og næringshuset PARK på Hamar for å gi sine innspill til departementet.
Strategien skal legges frem til høsten.