OPERATIVSYSTEMER OG PROGRAMVARE

Snart skal du kunne plukke opp lyssabelen din ved hjelp av «tankekraft»

Håper å kunne lansere tankestyrt VR i 2018.

Med et eget håndbånd til VR-brillene skal brukerne kunne kontrollere hendelser i spill og annen programvare ved hjelp av hjerneaktivitet.
Med et eget håndbånd til VR-brillene skal brukerne kunne kontrollere hendelser i spill og annen programvare ved hjelp av hjerneaktivitet. Bilde: Neurable
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
8. aug. 2017 - 11:59

Det amerikanske selskapet Neurable kunngjorde i slutten av juli planer om å tilby et hodebånd med EEG-sensorer (elektroencefalografi) som i første rekke skal kunne kombineres med VR-brillene HTC Vive. Sensorene i hodebåndet skal kunne registrere hjerneaktivitet hos brukeren og bruke dette til å kontrollere opplevelsene i VR-applikasjoner (Virtual Reality). Håpet er at teknologien skal bli tilgjengelig i for spillehaller allerede til neste år. Dette forteller Ramses Alcaide, CEO i Neurable, til IEEE Spectrum

Neurable viste for første gang teknologien offentlig under Siggraph-konferansen som ble arrangert i Los Angeles i forrige uke. I videoen nedenfor, som er utgitt av nettstedet UploadVR, ser man en person som øver seg på å velge et objekt ved bare å tenke på det. Etter å ha trent opp systemet, ble det riktige objektet valg fem ganger på rad. 

Det er hjernesignalene som kalles for hendelsesrelaterte potensialer som tas i bruk av teknologien.

Som Luke Skywalker

I et eget innlegg på Medium.com skriver visepresident i Neurable, Michael Thompson om at man kan tenke seg at man i et VR-spill våkner opp, hengende opp ned i en snøhule og oppdager at man er i ferd med å bli angrepet av en sulten wampa. Du se lyssabelen din ligge i snø akkurat utenfor rekkevidde. Du konsentrerer deg og samler krefter nok til å få tak i lyssabelen ved hjelp av tankekraft, slik at du kommer deg løs fra snøen og får drept rovdyret som er i ferd med å angripe. 

Dette er selvfølgelig en scene fra filmen Star Wars: Episode V The Empire Strikes Back, men mange spill er basert på filmer. Men spill og andre bruksområder vil kunne oppleves som langt mer realistiske dersom man kan slippe å peke og klikke med en enhet for å utføre handlinger. Det er i alle fall tanken til Neurable. 

Les også: Facebook vil la deg skrive med hjernen og høre med huden

Brain-Computer Interface

Selskapet har altså utviklet et hjerne-datamaskin-grensesnitt (BCI – Brain-Computer Interface) som ifølge Thompson vil gjøre det mulig for mennesker å samhandle med både VR- og AR-teknologi (Augmentet Reality) ved hjelp av hjerneaktivitet. 

Under Siggraph-konferansen viste Neurable også fram en tidlig utgave av et spill som er utviklet i samarbeid med selskapet eStudioFuture. Spillet, Awakening, handler om et barn med telekinetiske krefter som forsøker å rømme fra forskningslaboratorium, nettopp ved å bruke disse kreftene. Spillet spilles helt uten å bruke håndholdte kontroller.

HTC Vive med sensorbåndet fra Neurable.. <i>Bilde: Neurable</i>
HTC Vive med sensorbåndet fra Neurable.. Bilde: Neurable

Kompatibelt med Unity

Dette gjøres mulig ved hjelp av maskinlæringsteknologi som Neurable har utviklet. Denne skal gjøres tilgjengelig gjennom et SDK (Software Development Kit) som er kompatibelt med den mye brukte spillmotoren Unity

Dataspill er selvfølgelig ikke det eneste mulige bruksområdet for slik teknologi. Thompson nevner også områder som helse og omsorg, undervisning og industri/produksjon. 

– BCI vil det samme for mixed reality-headsets, som det berøringsskjermen ble for smartmobiler, mener Thompson. 

Har skuffet tidligere

I intervjuet med IEEE Spectrum sier Alcaide at mange av dem som har prøvd teknologien under Siggraph-konferansen har var svært skeptiske i utgangspunktet, fordi BCI-er har vist seg å være en skuffelse mange ganger tidligere. 

– Men så snart de tar tak i et objekt, dukker det opp et smil i ansiktene deres. Du kan se tilfredsheten over at det virkelig fungerer, forteller Alcaide.

Han forteller videre at hodebåndet i første omgang vil gjøres tilgjengelig for spillehaller og utviklere.

Selve sensorene er hyllevare og levert av selskapet Wearable Sensing. Det er programvaren som blant annet tolker signalene fra sensorene, som Neurable har utviklet. 

På lenger sikt er planen at leverandører av AR/VR-headset skal kunne lisensiere programvaren til Neurable og bygge EEG-sensorer inn i sine egne produkter. 

Les også: Tar i bruk Hololens og kunstig intelligens for å skape helt nye tjenester for norske bedrifter (Digi Ekstra)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.