Det er lenge siden søkeboksen bare var siste utvei når brukerne av nettjenester ikke fant frem til det de lette etter.
Søk blir stadig oftere brukt som selve navigasjonsfunksjonen i nettbaserte tjenester. Nå er det blitt fundamentet i mange nettløsninger, og er ikke lenger bare et påbygg.
Spesielt har rubrikkannonse- og katalogtjenestene nytt godt av søketeknologi for å hjelpe brukerne finne frem i store informasjonsmengder.
Ofte ligger det komplekse søkeløsninger bak vanlige menyvalg, og innholdet på sidene som presenteres til brukeren kan være søkeresultater, uten at brukeren vet det.
– Søk er den eneste teknologien som fungerer som dialogen og bindeleddet mellom konsument og tilbydere av varer og tjenester. Det handler om å presentere rett informasjon på riktig måte til kortest mulig tid, mener Jørn Ellefsen, administrerende direktør i konsulentselskapet Comperio.
Selskapet har nylig levert en ny søkeløsning basert på teknologi fra Fast Search and Transfer til rubrikktjenesten Tinde.no. For Comperio utgjør avtalen en initiell verdi på om lag to millioner kroner.
– Tindes forretningside er bygget på at brukeren skal finne det man faktisk søker etter. Våre brukere kan være trygge på at de nå får relevante treff på sine søk, sier Nicolaas Eikens, direktør i Tinde.no.
Valget av Fast som teknologileverandør begrunner han med deres kunnskap og erfaring innen området.
- Comperio har gjort en god jobb og utviklet en løsning vi er svært fornøyde med, sier Eikens.
De to selskapene mener at Tindes nye søkeløsning er et eksempel på en internasjonal trend.
- Søk brukes nemlig i stadig større grad som en vei inn for brukere av nettbaserte tjenester, uttaler de i en felles pressemelding.
Tinde-leveransen innebærer at Comperio har levert søk til flere rubrikkannonseringstjenester i Norge. Tidligere har selskapet levert søkeløsning også til Zett.no.
Les også:
- [28.01.2009] Ruster opp norgesportalen med Fast-teknologi
- [13.05.2008] - Søk blir like stort som fisk og olje
- [03.04.2008] Skal fortsatt kjempe mot Google på søk
- [18.02.2008] Investerte over 200 millioner i søkeselskap
- [22.01.2008] Norsk søketeknologi til amerikansk søkegigant
- [08.01.2008] Oppkjøpet av Fast er bra for IT-Norge
- [08.01.2008] Microsoft kjøper Fast
- [03.12.2007] Raskere web-navigering med norsk teknologi
- [02.10.2007] De beste nett-butikkene bygger på søketeknologi