Stor suksess innen websøk har gjort Google til en teknologi- og mediegigant som vokser i rakettfart. Nå har de rettet øynene mot det mobile søkemarkedet, og spesielt mot Apples iPhone.
Selskapet er allerede godt representert på iPhone som standard søkemotor, og de har laget en spesialutgave av Google Earth som har blitt veldig populær.
På fredag slo Google på stortromma og fortalte at de ville komme med talegjenkjennelse, slik at brukerne kan søke ved å snakke i mobilen. Forventningene var store, men applikasjonen kom ikke. Den ble utsatt til mandag.
digi.no har lastet den ned og prøvekjørt den. Den virker foreløpig bare med engelsk tale, selv om grensesnittet forøvrig er oversatt til norsk.
Som nordmenn som ikke har engelsk som morsmål kan vi slite litt ekstra med å bli forstått, men applikasjonen fungerer relativt greit.
Man starter applikasjonen, og legger mobilen til øret som om man skulle være i en samtale. Så sier man nøkkelordene eller setningene man vil søke etter. Deretter må applikasjonen jobbe litt, før den gjennomfører et søk med det den «tror» at du har sagt.
I vårt lille forsøk slet den med noen uttrykk, mens andre gikk greit. Første gang vi sa «Microsoft» søkte den på «Lost», og vi fikk mange søkresultater om den populære TV-serien. På nye forsøk fungerte det imidlertid bra så tilfeldighetene råder nok litt i forhold til støynivået rundt oss, og hvor tydelig vi er i uttalen.
Andre vanskelige uttrykk var digi, iPhone og Opera (se video). digi ble «pidgin», iPhone klarte den ikke på første forsøk og Opera ble Ophra som i talkshowverten Oprah Winfrey.
I tillegg til talegjenkjenningen, kommer iPhone-applikasjonen med støtte for GPS slik at man kan få opp relevante lokale søk. Grensesnittet var også tilpasset mobil bruk, og programmet foreslår søkeord fortløpende etterhvert som man skriver inn flere og flere bokstaver.
Applikasjonen er gratis, og kan fritt lastes ned gjennom Apples App Store. Google forventer å tjene sine penger på å levere relevante søkeannonser. For å få til det betaler søkegiganten store summer til mobilleverandører som for eksempel norske Opera for å være standardvalget. Opera-sjef Jon von Tetzchner har tidligere uttalt at de tjener litt mer enn en dollar per bruker gjennom denne avtalen.
I og med at denne Google-applikasjonen er lagt ut på samme måte som alle andre iPhone-applikasjoner, er det god grunn til å tro at de ikke trenger å betale for å få den distribuert.
Les også:
- [01.12.2008] Ny milepæl for iPhone App Store