Yahoo var en gang kongen på netthaugen, inntil Google kom og snudde opp ned på hvordan store deler av verdens nettbrukere forholdt seg til nettet. Siden har selskapet slitt med fallende vekst og store problemer med å tilpasse seg mobile enheter.
Selskapet ansatte en ny toppsjef, Marissa Mayer fra Google. Hun prøver nå å stake ut en ny og offensiv mobil-kurs for selskapet.
Wall Street Journal rapporterer onsdag om forhandlinger mellom Yahoo og Apple. Diskusjonen skal gå på hvordan Yahoo kan spille en mer prominent rolle i iOS, og dermed på den viktigste mobilplattformen i verden.
I dag leverer Yahoo både vær-appen samt aksjekurser til iOS. Taletjenesten Siri er også oppladet med blant annet sportsresultater som er hentet fra Yahoos tjenester. Men det kan bli mer, dersom samtalene går veien for Mayer & Co.
Blant annet blir det nevnt å løfte mer innhold fra Yahoo inn i ferdiginstallerte Apper, for eksempel nyhetstjenesten, samt dytte mer informasjon inn i assistenten Siri.
Det blir også spekulert i om Yahoo vil kunne levere søketjenestene til Apples iPhone og iPad. Dette vil i så fall bety et brudd med Google, et selskap som i økende grad er blitt en direkte konkurrent til Apples tjenesteunivers. Dette benevnes imidlertid som en «long shot» av Wall Street Journal, ettersom søketjenesten til Yahoo er basert på Microsofts teknologi.
Et tett samarbeid med Apple kan være akkurat det Yahoo trenger for å komme på offensiven i det mobile markedet. Det er ventet at Apple vil selge mer enn 200 millioner iOS-enheter i år, og brukerne av disse enhetene er svært ivrige til å bruke nettet. Yahoos store problem akkurat nå er å erstatte fallende nett-trafikk på desktop med mobilbrukere. Det vil gjøre at selskapet vil strekke seg langt for å sikre avtaler med giganten Apple.
For Apple handler først og fremst om å demme opp for Googles økende dominans over innholdselementene. Apple har fra før kastet Google ut fra blant annet karttjenesten samt fjernet den forhåndsinstallerte YouTube-appen fra iOS.
Om Apple tør å kaste ut Google-søket er imidlertid usikkert, etter deres dårlige erfaringer med kart-erstatningen. Det ble nærmest opprør da Apple introduserte sin egen karttjeneste og kastet ut Google Maps, og det kostet en Apple-topp jobben. Et tilsvarende opprør tør neppe Tim Cook & Co. provosere frem en gang til.