Scandinavia Online (SOL) har vært kortere i Danmark enn i de andre nordiske landene og har slitt med å opparbeide seg den ledende posisjonen i markedet som selskapet har i Norge og Sverige.
Hovedkonkurrenten Jubii har hele tiden hatt et stort forsprang i antall brukere. Den siste tiden har imidlertid dette forspranget minket betraktelig.
Ifølge konsernsjef Birger Steen har de største kuttene i antall ansatte og kostnader allerede vært gjennomført i Danmark.
- Det er en kombinasjon at vi har vært en klar nummer 2 der og at markedet har falt. Vi har måttet dimensjonere riktig i forhold til markedspotensialet og inntektene, sier Steen.
SOL Danmark-sjef Thomas Gudbjerg (som tidligere var markedsdirektør i Norge) sier til digitoday.no at det danske annonsemarkedet har vært rammet av lavere priser enn de andre skandinaviske markedene.
I første kvartal i år omsatte danske SOL for kun 6,5 millioner (svenske) kroner, en nedgang på 27 prosent fra fjerde kvartal 2000 da selskapet solgte for 8,9 millioner SEK. Driftskostnadene var imidlertid mye høyere i første kvartal i år, nærmere bestemt 27,2 millioner svenske kroner (inkludert 1,8 millioner i omstruktureringskostnader).
Kostnadene er kuttet drastisk og nå settes det fokus på mer langsiktige og tryggere inntekter gjennom partnerskap, med årsavtaler i bunn. Dette skal gjøre driftsinntektene mindre sårbare i forhold til svingningene i reklamemarkedet, og nedgangstider generelt.
Ifølge Computerworld Danmark dreier det seg om en estimert omsetning på 40 millioner danske kroner neste år for SOL Danmark alene i partneravtaler.
Salg av mobilabonnementer, forsikring og VISA-kort for banker er typiske avtaler som SOL kan bygge inntektsstrømmene sine på, med sin enorme masse på over syv millioner brukere i hele Norden.
- Brick-and-mortar-annonsørene krever en helt annen oppfølging av oss. Derfor må vi legge endel ressurser i test og research i oppfølgingen, sier Gudbjerg som nå kommer til å sette ut alt bannersalget til DoubleClick i Danmark.
- Vi har kun gjort dette i liten skala tidligere og aldri fullskala med ett annonsenettverk. Jeg er spent på hvilke utslag det vil gi, sier Birger Steen og tenker ikke minst på problemet annonsenettverkene har med å pleie alle merkevarene og nettstedene som de samler i nettverkene sine.
- De aller fleste nettverkene har hatt problemer med å kommittere fult og helt til jobben. Men på papiret har de jo absolutt sine udiskutable styrker og fordeler, mener Steen.
Han vil imidlertid ikke innføre denne inntektsstrategien, inkludert utsetting av salg til én ekstern annonsepartner, i hele Norden.
- Dette er noe som blir vurdert fra land til land. Markedene er forskjellige, vår posisjon er ulik og salgsorganisasjonene er ulike. Men jeg tror nå at Thomas Gudbjerg og Danmark har gått inn for en fornuftig strategi som vil gi resultater.