Scandinavia Onlines norgesportal, SOL.no, taper terreng i det norske nettmarkedet. Dette viser fersk statistikk fra Norsk Gallup, melder Kampanje.com, som har fått tilgang på Gallup-tallene for siste måned. Ifølge Kampanje.com er SOL på vei ned og VG.no på vei opp.
Tallene er ganske oppsiktsvekkende for børsraketten SOL: På listen over daglig antall brukere i mai måned, er SOL fremdeles størst med 337.000 daglige brukere. I første kvartal i år hadde SOL 364.000 daglige brukere. Men VG kommer raskt etter med 319.000 brukere i måneden ifølge Gallups siste statistikk. Første kvartal i år hadde VG 284.000 daglige brukere.
SOLs hegemoni som den desidert største Internett-siden i Norge er med andre ord strekt truet fra en annen Schibsted-publikasjon.
Regner man tallene sammen hadde SOL 80.000 flere daglige brukere enn VG i første kvartal. Men i mai måned hadde SOL bare 18.000 flere brukere enn VG, skriver Kampanje.
Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i SOL Norge samt markedssjef for SOL konsernet i Sverige, var ikke tilgjengelig for kommentar da digi.no ringte.