Apple gjorde iPhone5 tilgjengelig i Kina fredag 14. desember. I en pressemelding publisert mandag, sier selskapet at de har solgt over to millioner eksemplarer av smartmobilen.
– Kunderesponsen til iPhone5 i Kina er utrolig. Vi setter ny rekord med det beste weekendsalget i Kina noen gang, sier Apple-sjef Tim Cook.
Cook understreker at Kina er et svært viktig marked for Apple. Tall fra Strategy Analytics for tredje kvartal i år tyder på at Kina er et større marked for smartmobiler enn USA: Det ble da levert 23,9 millioner smartmobiler i Kina, og 23,3 millioner i USA.
I slutten av november kom det to ulike vurderinger av iPhones posisjon i Kina. Data fra et nystartet analyseselskap i Beijing, Umeng, viser at iPhone holder bedre stand mot Android i Kina enn i resten av verden.
Tall fra Strategy Analytics og Gartner tyder derimot på at både Apple og Samsung er på vikende front mot hjemmeproduserte smartmobiler, fra ZTE, Huawei og Lenovo, se Kineserne kjøper «sine» smartmobiler.
Apple har posisjonert lanseringen av iPhone i over 100 land med tanke på å få maksimalt utbytte av julehandelen, men har vært hemmet av tilgang på komponenter.
All Things Digital tolker Apples melding om salget i Kina dithen at komponentproblemet er løst. De viser til analytiker Gene Munster i Piper Jaffray som spår at Apple vil selge 49 millioner smartmobiler i inneværende kvartal.