Intelecom er en ledende skandinavisk leverandør av kommunikasjonsløsninger til bedriftsmarkedet.
Selskapet leverer nettsentriske og kundesentriske løsninger og kombinasjoner av disse innen datakommunikasjon, telefoni og integrert kommunikasjon (Unified Communications).
Nå er tallene for andre kvartal klare. De viser at omsetningen endte på 130,5 millioner kroner, opp 23,5 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Samtidig økte driftsresultatet før avskrivninger til 10 millioner kroner, opp fra 8,8 millioner kroner.
Telekom-selskapet har en imponerende kundeliste, og har dratt i land en rekke store offentlige avtaler. Den største enkeltkunden er Nav. Intelecom er store innen offshore-bransjen, og vant nye kontrakter på norsk sokkel for rundt 25 millioner kroner i siste kvartal.
- Idealkunden vår er i norsk målestokk en stor eller mellomstor virksomhet. Det vil si fra 100 ansatte og oppover, og som definerer kommunikasjonsbehovet som kritisk, sier direktør for forretningsutvikling Martin Vedeler til digi.no.
Tidligere i år inngikk selskapet et strategisk partnerskap med Microsoft for deres løsning for integrert kommunikasjon.
- Vi har tro på dette samarbeidet. At verktøyene får en Microsoft-«look and feel» gjør at det blir enklere å kjenne seg igjen, sier Vedeler.
Intelecom har det meste av sin aktivitet i Norge, men er i ferd med å kopiere den norske suksessen til Sverige og Danmark. I første halvår økte omsetningen i Sverige til 11,0 millioner kroner, opp fra 6,7 millioner samme kvartal i fjor.
- De største volumene vil fortsette å komme fra den norske aktiviteten, men prosentvis vil den største veksten komme fra konsernets aktivitet i Sverige, sier konsernsjef Eivind Hauglie-Hanssen i en pressemelding.