RESULTATERFINANS

Solospill i Finanskanalen

Finanskanalens eneste gjenværende ansatt mener internettbransjen har ødelagt mye for seg selv, blant annet ved å dumpe prisene på reklame. Han ser få utsikter til stor profitt, uansett hvordan det skulle gå fremover.

4. okt. 2001 - 00:51

Tre av de fire gründerne i Finanskanalen.no har sluttet i finanstjenesten. Den siste som gikk ut døra var 28-år gamle Petter Narvestad. Det skriver DN.no.

Tidligere har ansvarlig redaktør Vidar Ivarsen og Jan Petter Stiff sagt takk for seg. Nå er det kun Jon Mjølhus som skal styre skuta i vanskelig farvann.

- Dette er en felles sak som alle fire har bestemt i kraft av å være aksjonærer. Vi etablerte nettstedet sammen, vi har styrt butikken sammen og kuttet kostnadene sammen. Vi ser ingen utsikter til forbedring i denne bransjen og er ekstremt opptatt av at kostnadene er lave. Med én ansatt kan det jo se ut som om vi faktisk kan gå med overskudd, sier han til digi.no.
Mjølhus ser ingen lysning på annonsefronten. Den finansielle tjenesten har ikke tatt seg betalt for innholdet, men som nesten alle andre norske innholdsaktører gamblet på at reklameinntektene skulle være nok. Han forteller om en spartansk tilværelse med alle fire samlet på ett kontor på Sjølyst, med medbragt nistepakke uten vaskehjelp og kaffetrakter, og med et minimum av kostnader.


- Slik utviklingen er nå, synes det ikke forsvarlig å satse på mer menneskelig og finansiell kapital i påvente av at noe skal skje og håpe at julenissen kommer en eller annen gang. Som både ansatte og aksjonærer er vi svært skeptiske til utsiktene fremover. Det siste vi ønsker, er å komme i en situasjon hvor vi kan få finansielle problemer, sier han og utelukker dermed nye emisjoner mot eksisterende eiere.

Den største av dem, er den tidligere motekongen Ola Mæle. Han skal blant annet være ute etter å bygge en allianse der Finanskanalen.no kan passe inn, men foreløpig kjører kanalen videre på minimumsnivå, inntil eierne, inkludert de fire gründerne, tar en endelig avgjørelse.

Mjølhus opplyser at det har vært mange sonderinger i bransjen, men tror uansett ikke på at tjenesten har potensial til å bli en gullgruve hvis markedet skulle snu.

Han hevder at alle de fire, som startet tjenesten i fjor vår, gikk inn i dette med illusjonen om at et kvalitetsprodukt som journalistene brant for, også ville bli en kommersiell suksess.

- Det er jo ikke akkurat antall hits som har vært et problem. Lesertallene er meget gode og hadde annonseprisene være like høye som da vi startet opp, hadde det sett hyggeligere ut idag, mener mannen som har avansert til daglig leder og ansvarlig redaktør på rekordtid.

Finanskanalen.no ble sparket igang i mai i fjor og siden den gang har både annonsemarkedet innen tradisjonelle medier generelt, og på Internett, ramlet sammen. For nettets del har rabatteringen av priser vært ekstrem.

- Vi har satt bort vårt salg, og den eneste beskjeden vi har fått tilbake er at annonseprisene har falt veldig kraftig per visning. Det er for mye ledig kapsitet ute i markedet, og det betyr enkelt at tilbudet er større enn etterspørselen. Det kan bli svært vanskelig å reverse en slik prisutvikling, hvis man da ikke kommer opp med nye typer løsninger som er mer attraktive. Uansett har ikke vi tid til å vente på disse, sier han og mener at nettbransjen har mye seg selv å takke:

- Den har helt klart et problem med seg selv. Det har vært mange tanker og ideer, men få konkrete planer. Bransjen er i ferd med å gå tom for penger. Det kommer ingen ny kapital inn i bransjen, annet en nødhjelp fra eksisterende aksjonærer, og den kapitalen som er der, forvitrer hos alle. Det å bytte aksjer og innhold er ingen interessant vei å gå for oss, fordi det ikke løser noen av de grunnleggende problemene, mener Mjølhus og avviser at horisontale fusjoner er noen hjelp slik situasjonen er nå.

- Det vil være som å bringe sammen den halte og den blinde, sier han og sier ingenting om hvilken rolle Finanskanalen eventuelt fyller.

- Hva da med betalingsløsninger, Mjølhus. Dere har jo ikke noe å tape så lenge dere ikke tjener særlig penger på reklame?

- Vi har fått forespørsler om bli en betalingstjeneste, blant annet etter at vi har hatt artikler som har beveget kurser på Oslo Børs mange prosent. Flere lesere har bedt om å få informasjonen eksklusivt, men vi har egentlig ikke hatt tro på at vi skulle bli den første internettaktøren som ville lykkes med betaling på nett i Norge. Man ville jo uansett måtte vente en stund før man kunne konkludere om det fungerte eller ikke. Minst ett år tenker jeg.


+Jon Mjølhus er forresten overrasket over oppmerksomheten nettstedet har fått:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.