Den svenske medieavisen Dagens Media meldte i dag at fire av åtte selgere pluss salgssjefen Magnus Kepinski slutter i selskapet. Det bekrefter den ferske topplederen i SOL Sverige, Annika Söderberg overfor digitoday.no.
Oppsigelsene skal alle ha kommet i løpet av noen uker - samtidig sier Söderberg at det er tre nye personer på vei inn i salgsavdelingen som hun sier består til sammen av 14 personer.
- Dette er en naturlig prosess hvor vi har tatt en kikk på den skandinaviske organisasjonen og sett på resultatforventningene, sier hun. Hun sier at de nå går inn i en ny fase hvor SOL kommer til å samarbeide i større grad med markedsavdelingen for å tekkes større annonsører som ICA og Arla. På den måten skal SOL prøve å nå ut til aktører som vanligvis bruker størsteparten av annonsekronene gjennom tradisjonelle mediekanaler.
Hun sier at resultatkravene nå kommer til å tøffere for hver selger.
- De som nå er på vei ut, solgte de for dårlig?
- Som i alle andre virksomheter fantes det en miks av selgere som solgte både óg, Noen av dem som er på vei ut solgte veldig bra, men uansett kommer vi til å starte en ny måte å jobbe på, sier hun og mener det nå vil dreie seg om mer enn salg av bannerannonser og at SOL Sverige i sterkere grad vil inn i business-to-business-markedet.
Blant annet leder tidligere salgs- og markedsdirektør i Norge, danske Thomas Gudbjerg, nå salgsvirksomheten i Norden med utgangspunkt i Sverige, noe som kan bety større koordinering av kampanjer på nordisk plan.
Fra å være internettselgere, skal SOL prøve å satse på folk med bredere medieerfaring.
- Vi går helt klart inn i en ny fase innen internettannonsering. Det gjelder både for oss som selskap og hele bransjen, sier Söderberg på spørsmål fra digitoday.no