I mobiltelefon-bransjen sliter selv store aktører som Siemens, for Nokia har store fordeler av sin voldsomme skala. Og da sliter Sony Ericsson i motbakke fordi selskapet nå bare har syv prosent av verdensmarkedet.
Sony har da allerede eller er på vippen til å falle ned fra femte største til sjette største, blant annet fordi kinesiske selskaper arbeider seg oppover.
Sony Ericssons problemer er klassiske i IT-bransjen - selskapet flyktet fra massemarkedet og satser på mer avanserte produkter som gir bedre marginer. Selskapet er mest kjent for sine dyre smarttelefoner som P900.
Men en slik sastning har sin pris - volumet blir lite og kostnadene blir høye. Nå vil selskapet snu, skal man tro den nye strategisjefen Per Aspemar.
Sony Ericsson må øke antallet billigmodeller og salget av disse for å vokse/holde tritt med markedet, sier Aspemar til avisen Svenska Dagbladet.
- "Det viktigste for Sony Ericsson er at vi får en mer komplett produktportfølje. Det kreves for at vi skal kunne vokse, sier Aspemar.
Flere billigmodeller og økt volum vil gjøre Sony Ericsson mindre sårbar og gi skalafordeler selskapet ikke har i dag.
Teleselskapene samarbeider dessuten tettere med mobilselskapene nå for å tilpasse telefonene og velger noe få partnere som har komplette utvalg. Dessuten er det i de fattigere delene av verden mesteparten av veksten vil komme fremover, mener Aspemar.