Sony har levert tall for kvartalet og regnskapsåret ut mars. Tallene spriker, og sjefanalytiker Koichi Ogawa i Daiwa SB Investments sier til Reuters at de utgjør en hodepine for analytikerne. Ogawa mente aksjekursen ville falle, men i handelen på Tokyo-børsen da tallene ble kjent gikk aksjekursen noe opp.
Forvirringen gjenspeiles i diametralt motsatt vinkling av tallene fra for eksempel Reuters og Wall Street Journal. Telegrambyrået legger vekt på at driftsresultatet økte med 68 prosent fra regnskapsåret 2004–2005 til regnskapsåret 2005–2006. Avisa framhever derimot at marskvartalet viser et underskudd som er 18 prosent større enn i marskvartalet i fjor.
Sony er et enormt konglomerat med blant annet livsforsikring, butikkjeder og kafeer, i tillegg til elektroniske komponenter og forbrukerelektronikk.
For ti måneder siden ble amerikaneren Harold Stringer den første ikke-japanske toppsjefen i Sony. Han har solgt unna butikk- og kafekjeder, og varslet en grundig omstrukturering av alle produksjonsanleggene. Dette vil koste minst 10 000 arbeidsplasser.
I marskvartalet økte altså underskuddet med 18 prosent i forhold til samme kvartal i fjor, til 66,5 milliarder yen, tilsvarende 580 millioner dollar. Den vesentlige årsaken til den store økningen er bokføringen av store omstruktureringsposter. Driftsunderskuddet ble redusert fra 77,4 milliarder yen (676 millioner dollar) til 62,2 milliarder yen (543 milliarder dollar). Omsetningen økte med 8,7 prosent til 1850 milliarder yen (16,15 milliarder dollar).
Ser man på hele regnskapsåret ut mars, virker bilde helt annerledes. Driftsoverskuddet var 1,66 milliarder dollar mot 993 millioner i forrige regnskapsår. Analytikerne hadde ventet 1,14 milliarder dollar i driftsoverskudd i år, mens Sonys egen prognose var 872 millioner dollar. Selve årsresultatet falt med 25 prosent, til 123,6 milliarder yen (1,08 milliarder dollar).
En viktig forklaring på det oppblåste driftsoverskuddet det siste regnskapsåret er store gevinster for Sonys livsforsikringsenhet som har ridd børsboomen i Tokyo. Sonys pensjonsfond og fallende yenkurs er andre bidrag.
Det er enighet blant analytikerne om at Sonys elektronikkavdeling gjør det bra, med PlayStation Portable, Vaio PC-er og flatskjerm-tv-ene Bravia. Det er også enighet i at utfordringene for denne avdelingen er store, særlig fordi Apples iPod har overtatt hegemoniet i markedet for bærbare musikkspillere.
Utsiktene for inneværende regnskapsår er et resultat på 130 milliarder yen (1,13 milliarder dollar), 5,2 prosent mer enn forrige regnskapsår. Omsetningen ventes å vokse med 10 prosent til 8200 milliarder yen (71,4 milliarder dollar).
Sonys største satsing i inneværende regnskapsår blir lanseringen av PlayStation 3 i november.
Innen utgangen av mars 2007, det vil si innen regnskapsårets slutt, regner selskapet med å selge 6 millioner enheter. Satsingen det første året ventes å påføre elektronikkavdelingen et underskudd på 872 millioner dollar. På pressekonferansen der tallene ble presentert sa Sony at det er ingen mulighet til å unngå store kostnader det første året med PlayStation 3, selv om de etter hvert vil være i stand til å foreta store kostnadskutt.
På pressekonferansen ble det stilt spørsmål om hvorvidt Sony vil kjøpe ut Bertelsmann fra musikkgiganten Sony BMG der de to i dag eier 50 prosent hver. Sony-ledelsen avviste ikke muligheten, men sa at man kunne ikke kommentere fordi «ingenting er avgjort ennå».