FORBRUKERTEKNOLOGI

Soundrop bryter lydmuren

Norsk oppstart inntar Facebook. Med hele platebransjen i ryggen.

Nå kan hvem som helst innlemme et Soundrop-rom på en Facebook-side.
Nå kan hvem som helst innlemme et Soundrop-rom på en Facebook-side.
28. jan. 2013 - 15:15

Soundrop ble født etter én helg med hardt arbeid under Oslo Startup Weekend for ganske nøyaktig to år siden.

Den norske IT-vekstkometen har laget en en unik plattform og en «sosial jukeboks» som i fjor strømmet minst 500 millioner låter.

Så langt har tjenesten vært en av de mest populære Spotify-utvidelsene, men nå tar de skrittet også inn på Facebook.

Soundrop og daglig leder Inge Andre Sandvik ruller i dag ut sin tjeneste på Facebook.
Soundrop og daglig leder Inge Andre Sandvik ruller i dag ut sin tjeneste på Facebook.

Tenk sosial radio eller lytteopplevelse, der avsender står for regien og kommuniserer med et utall tilhørere i sanntid. Det kan være en livekonsert, et DJ-arrangement eller et videomøte mellom artist og fans.

– Bare fantasien setter grensene. Den sosiale lytteopplevelsen vi har gjort tilgjengelig i Spotify blir nå tilgjengelig på Facebook for alle, uten at du trenger å ha et Spotify-abonnement, sier gründer Inge Andre Sandvik til digi.no.

Alle de fire store plateselskapene, Universal, EMI, Sony og Warner er med. Det samme er et knippe kjente artister, når tjenesten fra i dag ettermiddag får sin verdenslansering på Facebook.

Her kan du se hvordan dette arter seg på Facebook-siden til plateaktuelle Nick Cave & The Bad Seeds.

– Dette blir tilgjengelig og gir etterlengtet interaktivitet på de store artistene sine Facebook-sider, fortsetter Sandvik.

Interessen fra platebransjen har gjort at selskapet på rekordtid har etablert seg med avdelinger også i Los Angeles og New York. I februar åpner de kontorer også i London.

– Hovedkvarteret forblir foreløpig i Oslo. Vi er i ansettelsemodus er runder straks 12 ansatte, men kommer til å gire på, forteller gründeren som fikk hentet inn 18 millioner kroner i venture-kapital fra Northzone i fjor sommer.

Det Soundrop lanserer i dag er egentlig fruktene av to års arbeid. Plattformen deres er utviklet i Erlang, et språk Ericsson utviklet for telekom på 1990-tallet og som skal være godt egnet for skalering til de massene vi her snakker om.

– Vi har gitt plateselskapene tilgang til vårt eget SDK (utviklerverktøy, red.anm.). Det betyr at de kan bygge frontend og masse nye typer brukeropplevelser. Rommene vi tilbyr på Facebook lever i sanntid også på andre plattformer.

Det er ikke bare artister og plateselskap som kan ta i bruk dette. Alle med Facebook-side kan lage sin egen artist-radio, foreslår Sandvik.

– Primært ønsker artistene og nå ut til fansen og engasjere dem på de plattformene der de er til stede.

Innen videooverføring har Soundrop et samarbeid med tjenestene VEVO og Youtube, Spotify på musikksiden.

– Hver gang det strømmes gjennom oss, enten fra Youtube, Spotify eller VEVO så tjener vi penger. Det vi gjør er først og fremst å akselerere trafikk i spillerne der artistene og plateselskapene allerede har kommersielle avtaler, sier Sandvik.

– Hva er neste skritt for dere?

– Vi kommer til å skalere videre ut. Soundrop skal gjøres tilgjengelig overalt. Målet vårt er å bli en foretrukket partner og markedsplattform for platebransjen og artister.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Soundrop-appen kan integreres med Facebook ved hjelp av noen museklikk fra denne nettsiden.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.