Nielsen//NetRatings målinger av hjemmesurfernes vaner for april viser at flere og flere nordmenn foretrekker å sitte hjemme foran PC-en når de skal bruke banktjenester. Siden januar har antall brukere av nettbanker økt med over 50 prosent. Mer enn 750.000 nordmenn er nå jevnlig innom bankenes nettsteder.
- Kategorien søkemaskiner og portaler ligger fremdeles på topp over nordmenns mest besøkte nettsteder med 1.347.000 brukere, men bank-, finans- og forsikringstjenester øker kraftig. I januar var antall unike hjemmebrukere av slike tjenester cirka 488.000. Nå er tallet 752.000. Fortsetter veksten slik, vil vi se en nesten dobling av antall nettbankbrukere om kort tid, spår Arne Isaksen, salgs- og markedsdirektør i ACNielsen eRatings.com.
Scandinavia Online (SOL) lå frortsatt på topp (med 885.000 brukere) fulgt av Startsiden (med 614.000 brukere).
April-tallene viser videre at det nå er over 2,3 millioner nordmenn som nå har tilgang til Internett. Det er nesten 100.000 flere enn i mars.
Men påsken har sannsynligvis fristet til andre gjøremål enn surfing, skriver selskapet i en pressemelding. Den gjennomsnittlige tidsbruken på nett gikk ned med nesten tre kvarter i april, til drøye fem timer.
Menn er fremdeles mest opptatt av Internett. De var i snitt logget på seks timer og fem minutter, mens tilsvarende for kvinner var tre timer og 47 minutter. Hver bruker er i gjennomsnitt innom 16 forskjellige nettsteder i måneden hjemmefra, og de er pålogget cirka 24 minutter av gangen, 13 ganger i måneden.
Nettsidene til skatteetaten var naturlig nok populære i april i forbindelse med innlevering av selvangivelsen. Nesten 380.000 unike hjemmebrukere var innom, og gjorde dermed skatteetaten.no til det sjette mest besøkte nettstedet.
Sidene til Big Brother ble skjøvet ned til syvende plass, med 367.000 brukere.
- Det ser dermed ut som om interessen for Big Brother har dempet seg en del blant hjemmesurferne, for nesten 100.000 flere var innom nettstedet til programmet forrige måned, sier Isaksen i pressemeldingen.