iTunes og en rekke andre konkurrenter har gjort musikkjøp over nett vanlig i USA, men her i Vest-Europa er det foreløpig en kuriositet.
Analyseselskapet Forrester spår at det vest-europeiske markedet vil sparke i gang i høst. i 2009 vil det bli solgt musikk over nett for 4,2 milliarder dollar - 29 milliarder kroner, spår Forrester.
Årsaken er enkel - hittil er det bare Tiscali og engelske OD2 som har solgt musikk i Europa. Nå har Napster, Sony og Apples iTunes kommet i europeiske versjoner og i morgen lanserer Microsoft sin tjeneste.


Forrester spår at ungdom fra 16 til 24 vil stå halvparten av kjøpene. Eldre kunder vil komme etter, for de bruker lengre tid til å venne seg til nye tjenester.
Apple bekrefter veksten - siden lanseringen i sommer har selskapet solgt fem millioner kutt på 10 uker i England, Tyskland og Frankrike. Men til sammenligning har har Apple solgt over 100 millioner kutt i USA siden lanseringen i april i fjor.