ANALYSER

Spår kraftig vekst for Web 2.0

Markedet for Web 2.0-tjenester vil ifølge Forrester vokse kraftig de neste fem årene.

three dimensional rendering of coins over a black background
three dimensional rendering of coins over a black background
22. apr. 2008 - 07:38

Web 2.0 innebærer tjenester med mye brukermedvirkning, spesielt innen brukergenerert innhold. Typiske Web 2.0-teknologier er RSS, blogger, wikier, mashups, podcasting og widgets.

En fersk rapport fra Forrester Research sier at markedet for Web 2.0-teknologi vil vokse 43 prosent årlig, til 4,6 milliarder dollar innen 2013.

Forrester legger vekt på at Web 2.0-teknologiene innebærer et paradigmeskifte for hvordan virksomheter kommuniserer med gamle og nye kunder, og hvordan de utnytter samarbeidskraft blant ansatte.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Atea
Nyskapningen som endrer PC-industrien

Store selskaper som General Motors, McDonald’s og Wells Fargo har investert mye i slike verktøy, og 56 prosent av amerikanske og europeiske virksomheter sier at Web 2.0 vil bli prioritert i 2008.

– Det er penger å hente for programvareselskap som vil selge Web 2.0 programvare til enterprise-markedet, men veien til inntjening i hundremillioners klassen blir lang, sier G. Oliver Young, analytiker hos Forrester.

Det viktige spørsmålet for aktørene i dette markedet er ifølge Forresten hvem som betaler for Web 2.0 i virksomheten. Analysebyrået peker på tre utfordringer for leverandørene:

  • Nettbutikker er skeptiske til det de oppfatter som usikker konsumentteknologi.
  • Annonsebaserte Web 2.0-verktøy for konsumenter prises allerede fra starten som «gratis».
  • Web 2.0-teknologier beveger seg inn på en arena dominert av investeringer i «legacy» programvare.

Akkurat nå er det vanligere blant store virksomheter å investere i interne samarbeidsverktøy enn kundeorienterte Web 2.0-løsninger, men Forrester forventer at denne trenden snur neste år.

Innen 2013 vil investeringer i kundeorientert Web 2.0-teknologi føre til investeringskutt i programvare for internt samarbeid med om lag én milliard dollar.

– Den sosiale webben og Web 2.0-markedsføring er fortsatt bare i barndommen. Markedet er fortsatt i en eksperimentell fase, sier Young.

– På lang sikt vil effektene av Web 2.0 være enorme. Men programvare som tjeneste [«software as a service» (SaaS)] kan vise seg å gi enda bedre inntjening, sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.