I Sør-Korea og Finland har det mange mener er neste generasjons mobiltjenester dukket opp. Ideen er ikke så vanskelig å komme på - 3G-nettverk er laget nettopp med en båndbredde for å kunne transportere levende bilder.
Det finnes en rekke standarder og teknikker for å vise video på mobiltelefoner. En av dem er den europeiske standarden DVB-H, en IP-basert teknikk som vil la mobiler ta inn digitale TV-signaler fra TV-master.
H står her for handheld og standarden ble godkjent i desember av ETSI, European Telecommunications Standards Institute. Men det har vært gjennomført tester med DVB-H i Europa.
I Berlin har Nokia, Philips, Vodafone og Universal Studios Network samarbeidet, mens TeliaSonera, YLE (finsk NRK), MTV og Radiolinja har samarbeidet i Finland. I England skal O2 og TV-selskapet NTL kjøre en test til våren som vil gi 16 TV-kanaler.
Men forretningsmodellen er uklar for mobiloperatørene, mener Gartner. For de nye TV-tjenestene overfører ikke bildene over GPRS, det er mottak på linje med en TV, noe som utelukker bruksprising for operatørene. Man må i stedet sette opp abonnentordninger og tjene penger på interaktivitet, mener Gartner.
Analyseselskapet har snakket med Nokia og en rekke mobiloperatører som forteller om lanseringsplaner i 2006. Men Gartner tror 2007 er en mer realistisk plan. Innhold, teknologi, rollefordeling, teknikk som sikrer rettigheter og forhindrer piratkopiering er noe av det som skal på plass.
I fokusgrupper Gartner har gjennomført i England, Italia og USA forteller brukere at de synes mobilt TV høres spennende ut, særlig hvis det ikke forstyrrer med den vanlige mobilbruken. Men Gartner påpeker at mange brukere vil trolig reagere på å betale for TV-sendinger, særlig hvis sendingene er gratis på deres TV.
En annen utfordring er at bransjen kan bli splittet mellom to standarder - DVB-H og DMB.
Musikk/radio er en annen mulighet for mobiloperatørene. DAB viser vei med god kvalitet og informasjon på skjermen om artisten og annet. Nokia er kommet lengst med sitt "Visual Radio", mener Gartner.
Gartner lister opp seks problemer for mobil TV i Europa:
1. Små skjermer er et stort hinder, bruken av streamet video over nettet er liten, trolig på grunn av de små bildene.
2. Personal video recorders og video-on-demand-tjenester har vent mange brukere til en kontroll over TV-bruken de ikke vil få på mobilen.
3. TV-selskapene sliter med at deres seere spres stadig mer og mobil-TV vil gjøre ting enda verre.
4. Hvem som skal investere i mastene og innholdet og hvem som skal få inntektene er uklart, påpeker Gartner.
5. Det er uklart hvor mye kundene vil se og betale.
6. Mobilene som støtter DVB-H er ikke på plass og flere teknologier sammen med et usikkert marked vil få mange til å vente til markedet er etablert. Dette kan føre til høye priser på de første telefonene.