Lørdag 15. oktober lanserer Microsoft endelig norsk versjon av Media Center, Windows-versjonen som gir store menyer på TV-skjermen og styring med fjernkontroll.
Salget av såkalte stue-PCer har pågått i USA og England lenge. Maskinene har lar brukere samle det meste innen digital underholdning på en maskin. Koblet til Internett kan maskinene lagre, spille av, vise frem og ta opp bilder, lyd og video i mange formater.
Maskinen lar også brukere ta opp TV-sendinger gjennom valg i en TV-guide og nå får altså norske brukere både norske menyer og en norske TV-guide.
Men salget er fremdeles svært beskjedent i USA og England, tross for at Media Center der har vært i salg i flere år, forteller PC-analytiker i IDC, Anders Elbak til digi.no.
Han gir mesteparten av skylden til de høye prisene. Her i Norge vil mange maskiner ligge over 10.000 kroner, selv om HP lover en tradisjonelt utformet PC med Media Center til 9000 kroner.
Les også:
- [04.11.2005] Gartner uten tro på stue-PC-er
- [10.10.2005] Tyvstarter salget av norsk Media Center
- [30.09.2005] Norsk LCD-TV med innebygd PC
- [22.09.2005] Planlegger superbillige stue-PC-er
- [21.09.2005] Windows Media Center klar på norsk
- [20.09.2005] Microsoft slipper inn norske tyvstartere
- Media Center-maskiner konkurrerer med produkter som gjør deler av samme jobben og blir da dyre i sammenligning. En PC koster 3000-4000 kroner og en TV-dekoder med harddisk koster 2000-3000 kroner, påpeker Elbak.
- I USA står Media Center-maskiner etter flere år med salg fremdeles for bare 3-5 prosent av konsument-PC-salget, forteller Elbak.
Elbak deler markedet i to hvor den ene delen er ekte stue-PCer i mindre og penere kasser, men Media Center selges også sammen med tradisjonelle PCer, blant annet fra HP.
- Det virker som kundene ikke vil ha eller ikke forstår alle mulighetene Media Center-maskiner gir. Det kan komme av at de mest teknologi-interesserte kundene som er målgruppen har mye utstyr fra før av. Dette kompliserer oppkobling og bruk av Media Center-maskiner, påpeker IDC-analytikeren.
- At Media Center-PCer ikke har dekoder-muligheter og dermed ikke kan ta opp krypterte TV-kanaler svekker salget. I USA har blant annet HP solgt mange maskiner helt uten TV-kort, folk bruker bare musikk og bilde-mulighetene, forteller han.