PC-salget gikk gjennom taket i 2005, men nå er det på vei ned på gulvet igjen, spår IDC. Den første sjokkanalysen som ble sluppet spådde 13 prosent fall i antallet solgte maskiner. Nå er tallene i ferd med å justeres, men det ser fremdeles stygt ut for bedriftsmarkedet, mener IDC-analytiker Anders Elbak.
- Vi tror det blir et fall på ti prosent på bedriftsmarkedet. Det har vært noen veldig store salg som løftet antallet i 2005, særlig Statoil-avtalen. Vi kan ikke se hvor tilsvarende storsalg kan komme i år, sier Elbak til digi.no.
Elbak ser på 2005 som et år med unaturlig høyt salg. Inntil 2003 var det dårlige år, der bedriftene holdt tilbake mange utskiftinger. Dermed bygget det seg opp et stort behov for utskifting, som har gitt et kraftig salgsløft. Men nå er mye av utskiftingsarbeidet gjort og mange sitter på relativt nytt utstyr.
Markedet i Norge faller, mens det europeiske fortsetter å øke. Dette skyldes at Norge ligger noe foran i denne utviklingen, tror Elbak. Han regner med at trenden vil innhente Tyskland og Storbritannia om ikke lenge. For Danmark og Sverige regner han med ganske flatt marked.
Ti prosent fall er dramatisk nok i seg selv, men det er enda verre i en bransje der prisene faller så kraftig de gjør for PC-er. HP klarete i fjor hele 19 prosent vekst i antall solgte enheter i Norge, men snittprisen falt like mye, så HP var strålende fornøyd bare med å opprettholde omsetningen.
- Selv i 2004, da markedet vokste kjraftig, var omsetningen flat på grunn av prisfall på rundt 15 prosent. Nå går det rykter om at Dell vil starte en ny priskrig, og dette kan føre til ytterligere prisfall, sier Elbak.
Skulle prisene fortsette å falle med rundt 15 prosent, vil det bety en nedgang i omsetningen av PC-er på 23,5 prosent i 2006. Med 19 prosent prisfall blir over en fjerdedel av markedet borte. Da kan det bli svært tungt for mange i den norske PC-bransjen.
Privatmarkedet ser nå litt lysere ut, mener Elbak.
- For privatmarkedet hadde vi egentlig regnet med litt tilbakegang , men det ser ut som om folk fortsetter å kjøpe PC-er og særlig bærbare. Det er ingen annen grunn til å kjøpe enn at de vil ha en bærbar og at prisen er lav, for mange har ganske nytt utstyr, sier han.
Han tror også hjemme-PC-markedet vil falle med ti prosent i antall solgte enheter etter at en ny grense ble innført.
- Selv om man saktens kan få en PC for den summen vil det være færre som er interessert i å kjøpe billige hjemme-PC. De er mer interessert i luksus, sier han.
De fleste har en fungerende PC, og da kjøper man ikke bare en til som er omtrent lik den man har. Kjøp må gi en skikkelig oppgradering, eller man kjøper en bærbar eller eventuelt en mediesenter-PC.
- Markedet er generelt ganske mettet, mener Elbak.
Hans reviderte kalkyler, som kommer i februar, vil trolig spå en liten vekst i konsument-markedet, trolig på rundt fem prosent.
Selv om prisene faller er det også noe som trekker opp, påpeker Elbak. Det selges stadig flere bærbare PC-er, som fremdeles er noe dyrere enn de stasjonære.
- Jeg tror ikke mediesenter-PC-er vil bli det helt store markedet i 2006, men de er også litt dyrere, seir han.