På mandag viste Apple frem sin helt nye MacBook-variant, en ultratynn maskin med retina-skjerm og én enkel USB-C-port. Maskinen er uten tvil svært attraktiv, men innebærer mange kompromisser, man må finne seg i både mangel på porter og potensielt nokså svak maskinvare.
Det anerkjente analyseselskapet KGI Securities, som ofte treffer riktig med sine spådommer angående Apple, mener også at maskinen kommer til å selge relativt sakte, i alle fall til å begynne med.
Selskapets analytiker Ming Chi Kuo skriver at han forventer rundt 450,000 solgte enheter innen sommeren, i forkant av Apples tradisjonelle WWDC-konferanse.
Kuo mener at den relativt høye prisen, de begrensede tilkoblingsmulighetene og mulige produksjonsproblemer for maskinen vil føre til at salget vil gå labert.
Han er imidlertid optimistisk på sikt.
Markerer en ny trend
Kuo skriver videre at den nye MacBooken er bare starten på en bredere trend for enda tynnere maskiner med vifteløst design - og han tror at USB-C-porten vil bli standard på stadig flere konkurrerende produkter.
Dermed kommer salget av denne MacBooken - og sikkert også tilsvarende produkter fra andre produsenter - til å ta seg betydelig opp etter hvert.
Den ultratynne maskinen stjal på mange måter showet da det ble vist frem mandag, selv om Apples event skulle egentlig fokusere på smaklokken Apple Watch. Om ikke annet beviser det at entusiasmen for den tradisjonelle laptop-formfaktoren fremdeles er tilstede, så lenge maskinen gjøres attraktiv nok.