Den europeiske App-industrien har gått fra ingenting til å bli en digital superstjerne på fem år, skriver EU-kommisjonen i en fersk rapport.
Neelie Kroes, EU-kommisjonens visepresident, mener at Europa kan ta ledertrøyen i det internasjonale app-eventyret. EU og Nord-Amerika har nemlig den samme andelen av dette heftig voksende markedet, nærmere bestemt 42 prosent hver.
Rapporten avdekker at utvikling av apper til smarttelefoner har blitt en betydelig virksomhet. I dag sysselsetter denne industrien alene 1 millioner utviklere i tillegg til 800.000 personer innen markedsføring og støttefunksjoner. Den totale omsetningen i industrien vil ende på 17,5 millioner euro, rett under 150 milliarder kroner, i år. Men i løpet av de neste fire årene vil dette vokse betydelig.
I rapporten EU-kommisjonen har fått utarbeidet regnes det med at det kan bli nærmere 4,8 millioner arbeidsplasser innen denne industrien innen 2018. Omsetningen kan nå så mye som 63 milliarder euro, eller 530 milliarder kroner, innen samme tid. App-industrien kan dermed bli en del av løsningen på den høye arbeidsledigheten blant unge europeere – og danne grunnlag for en ny og betydelig industri.
Det er særlig innen markedet for spill at europeiske selskapet har tatt ledertrøyen. 28 europeiske selskap står nemlig for 40 prosent av de 100 mest lønnsomme smart-mobilspillene i de vestlige markedene. Dette er selskaper som svenskbaserte King (Candy Crush) og de to finske selskapene Rovio (Angry Birds) og Supercell (Clash of Clans).
I tillegg til dette kommer en lang rekke utviklerselskaper som lager apper på vegne av banker, butikkjeder, aviser og andre. I 2013 betalte det europeiske næringslivet 11,5 milliarder euro, rett under 100 milliarder kroner, for denne type tjenester. Dette forventes å vokse til i underkant av 50 milliarder euro de neste fire årene.
Men denne veksten vil ikke bli uproblematisk. Rapporten peker på to hovedutfordringer som kan stå i veien for at den europeiske app-industrien kan ta av. Det første er tilgangen på kvalifiserte utviklere. En fjerdedel av utviklerselskapene mente det var mangel på kompetanse og at utdannelsen henger etter.
Det andre store problemet er fragmentering mellom de ulike smarttelefon-plattformene, som alle er utviklet av amerikanske selskaper. Dessuten, mener den europeisle app-industrien, går utbyggingen av høyhastighets mobilbredbånd (4G) for sakte. Dette kan gjøre at det europeiske og amerikanske markedet «skiller lag», hvilket vil gjøre konkurransen for europeiske selskaper tyngre.