Sparebank 1 er i gang med å innføre bankroboten «James». 40 jobber ved kundesenteret i Stavanger står dermed i fare. Det skriver DN.
Ifølge avisen har den norske banken investert rundt 100 millioner kroner bare det siste året i roboten som vil ta over deler av jobbene på kundesenteret.
James gjør jobben
Det er ventet at mellom 30 og 40 prosent av alle de ansatte i banken vil ha teknologibakgrunn om få år.
– Det er ikke tvil om at dette vil føre til endringer. Kundesentre slik vi ser dem i dag, vil vi ikke ha i fremtiden. Roboten «James» vil kunne gjøre mye av den jobben som gjøres her i dag. Det blir nok en reduksjon i antall ansatte, sier konserndirektør Glenn Sæther for strategi og forretningsutvikling i banken til DN.
Ifølge ham blir den største endringen for de ansatte at de må tre inn i andre oppgaver.
I løpet av de neste to årene skal Sparebank 1 prøve å revolusjonere lønnsomheten.
Bygger profiler på alle kunder
Da må man over på ny teknologi.
Algoritmer og store datamengder skal hente inn informasjon om kundene, før det skal bygges profiler for alle kundene basert på disse dataene.
– Det er dette som blir den nye bankhverdagen. Informasjon vil bli hentet inn fra kilder som Linkedin og Facebook, hvor vi kjører alle mulige former for data vi enten kan få med tillatelse fra kunden eller som det er mulig å få innenfor de personvernbegrensninger som ligger i lovverket, sier Sæther til DN.