AVTALER & KONTRAKTER

Sparebank 1 kjøper opp norske mCash

Daniel Döderlein får et stort beløp, og skal lansere norsk mobilbetaling i utlandet.

FÅR I POSE OG SEKK: Daniel Döderlein og mCash skal bruke pengene til å internasjonalisere den norske mobilbetalingsløsningen.
FÅR I POSE OG SEKK: Daniel Döderlein og mCash skal bruke pengene til å internasjonalisere den norske mobilbetalingsløsningen. Bilde: Harald Brombach
15. okt. 2015 - 10:55

– Sparebank 1 tar et strategisk grep for å «mobilisere» og ønsker å være med i kampen om morgendagens digitale kunder, sier mCash-grunnlegger Daniel Döderlein til digi.no.

I dag varsler banken at de kjøper opp den norske delen av gründerselskapet hans.

– De tar over virksomheten vi har lansert i Norge. Det betyr at de tar over kundemassen, og de kjøper teknologien som ligger bak for å drifte videre.

Avtalen betyr derimot ikke at banken kjøper eierandeler i mCash. Dette er kjent som et innmatkjøp rent teknisk, forklarer Döderlein, som nå får et stort beløp de skal bruke på å lansere norsk mobilbetaling i utlandet.

Mer om mCash: Betal burgern med mobilen

Sekk og pose

– De kjøper ikke selskapet, men virksomheten i selskapet. For Ola og Kari Nordmann betyr det at Sparebank 1 overtar alt de kjenner som mCash i Norge. Slik får vi godt betalt for jobben vi har gjort i Norge, samtidig som vi får beholde teknologien og kan snu oss rundt for å jobbe med internasjonalisering. Det er veldig kult, sier han.

Kundemassen som følger med avtalen blir av mCash-grunnleggeren oppgitt til å omfatte 100.000 unike brukere. Samt også «noen tusen» brukerstedavtaler, hvorav rundt 600 er aktivisert så langt.

Det omfatter fysiske butikker som Bunnpris-kjeden, Starbucks, Burger King og TGI Fridays, samt også enkelte online-aktører som G-sport.

Tidlig ute: Åpnet for mobilbetaling i alle Bunnpris-butikkene

Mange nuller

Hvor mye Sparebank 1 betaler for innmat-kjøpet har partene bestemt seg for ikke å røpe.

– Det spørsmålet har jeg fått mange ganger i dag. Vi har et godt smil om munnen. Disse pengene setter oss i stand til å snu oss rundt og adressere et internasjonalt marked. Det er mange nuller i summen, sier Döderlein om verdien på avtalen.

Om planene videre, sier han følgende:

– Planen består av to elementer. Vi skal hjelpe Sparebank 1 å bygge en gigantsuksess og ta rotta på konkurrentene i Norge. Sekundært skal vi angripe markedet internasjonalt. Den teknologiske plattformen skal vi lansere i utlandet, og det er lagt konkrete planer for Tyskland og Sveits foreløpig. I Europa er det rundt 500 banker i 15 land som skriker etter denne teknologien. Det blir gøy å eksportere dette fra lille Norge, sier en smørblid mCash-gründer.

Hevder at Google og Apple ikke løser noen problemer

Det er mange om beinet i det gryende markedet for trådløs mobilbetaling. Danske Mobile Pay og norske Valyou, for ikke å snakke om internasjonale størrelser som Apple, Google og Samsung, er alle aktører som mCash vil måtte konkurrere mot.

– Hva er det mCash tilbyr som kan stille opp mot alle disse?

– Den enkleste måten å svare på det på er å gå helt konkret på utfordrerne. Hvilke problemer er det de løser? Så vidt vi kan se løser de ingenting. Vi har også vennebetaling, selv om DNBs Vipps har fått drahjelp av et større markedsføringsapparat. Når det gjelder Samsung, Google og Apple Pay er det ingen av de tekniske løsningene som løser noe konkret betalingsproblem for deg og meg, hevder Döderlein.

– Men dere har satset på betaling via skanning av QR-koder. Er ikke NFC-løsninger raskere for kunden å forholde seg til?

– Hvorvidt det er kjappere eller ikke er helt avhengig av betalingssituasjonen. Betaling i kassa er kanskje det minst interessante. Vår løsning gjør at du kan handle mens du sitter på tog eller fly eller hvis du ser en annonse på en plakat, sier Daniel Döderlein.

Konkurransen gir kundene fordeler: DNB tvunget til å sløyfe gebyret på Vipps

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.