Feilen oppsto onsdag i forrige uke. Siden har kundene i Eika-alliansen med 75 lokalbanker fått feilmelding ved signering med BankID på mobil.
Innlogging i nettbanken har fungert som det skal, men noe har sviktet med signeringer.
Det har først og fremst berørt kundene som ikke har tilgang på kodebrikke. I så fall har de ikke kunnet betale regninger eller signere oppdrag i nettbanken i over fem dager.


digi.no har pratet med en kunde som ikke lenger har kodebrikke. For vedkommende har feilen resultert i at det ikke har vært mulig å betale regninger siden onsdagen.
Ikke feil hos BankID
Feilen ligger ikke hos BankID. Det bekrefter både Eika-bankene og BankID sentralt.
– Det har oppstått en feil ved signering med BankID på mobil for kundene i Eika-bankene. Feilen oppstod i forbindelse med en release sist onsdag, som medførte en ustabil kommunikasjon mot danske SDC, som er Eika-bankenes IT-leverandør.
Dette er sterkt beklagelig, opplyser informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Eika-gruppen AS til digi.no.
Når vi ringer ham mandag ettermiddag skal feilen være lokalisert, men i skrivende stund ennå ikke rettet.
Ulven forsikrer at deres underleverandører har «høyeste prioritet» i arbeidet med å utbedre feilen.